torsdag 18 augusti 2011

Sundsvall presenterar nya tröjor - och skrotar lodjuret

Foto: Sundsvall Hockey

Sundsvall anno 86/87, tack
går till Björn W för bilden
Sundsvall hockey presenterade så sent som igår nya tröjor på sin hemsida, på grund av något tekniskt fel på blogger har jag dock inte lyckats skriva ett inlägg om detta förens nu. Som ni ser på bilden har de alltså valt att inte använda den gamla lodjurs-logotypen längre utan går istället tillbaks till någon slags "wordmark"-logga som klubben tydligen använde under en säsong på 80-talet, tack Björn W för bilden. Tröjan är i sin tur en ren kopia av Buffalo Sabers tröjor anno 06-10, en design som t.ex. Växjö Lakers använde förra säsongen.

Vad skall man säga om det här då? Tja, med tanke på hur laget såg ut förra säsongen trodde jag ju på förhand att de knappast skulle lyckas köpa ner sig, men det vette sjutton om de inte lyckades med den bedriften ändå. Jag tycker visserligen att de gör helt rätt som går ifrån lodjuret, men "loggan" som tog dess plats var verkligen ingen höjdare, trots 80-talsnostalgin så kan jag bara inte köpa det där. Skall man sedan prata om själva tröjorna så är det ju inte direkt någon personlig favoritdesign som de har lånat heller.

Nej, allt skriker liksom "B" och ser ut att höra hemma i division 1 snarare än i Hockeyallsvenskan.

Jag personligen hade fördragit att man placerade "Sundsvall" fallande över bröstet á la Rangers om man nu vill gå bort från lodjuret men samtidigt inte är kapabel att ta fram en ordentlig, ny logotyp. Skall försöka slänga ihop ett förslag på hur det skulle se ut under morgondagen.

Vad tycker ni?

15 kommentarer:

  1. Tröjdesignen är ju horribel. Har verklgien avskytt den designen, ioavsett vilket lag som haft den. FBK och AIK har ju även de spelat i tröjor efter den mallen.

    Vad gäller loggan så får man väl säga typ "Njae". Den ser faktiskt rätt bra ut på den vita tröjan tycker jag, men på den Blåa tröjan ser det Sverigeinspirerade strecket undertill väldigt konstigt ut och färgerna skär sig lite.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar då detta mer! Förr såg dom tafatt och jätte jätte tråkiga ut, kändes som inget hänt sen början av 90 talet! Själv tycker jag man kan ta dom mer seriöst nu! Visst loggan/texten är väl ingen höjdare men ja känns som de händer något i Sundsvall i alla fall för en gångs skull!

    SvaraRadera
  3. Gillar färgerna skarpt men designen ser ju dessvärre ut som en clowndräkt.

    SvaraRadera
  4. Jag älskar färgkombinationen, men modellen de valt är väl kanske inte den roligaste.

    Angående loggan så ser det ut som ett byggföretag. Tycker dock att det är ett roligt rackartyg att ta tillbaka den så jag ger tummen upp!

    SvaraRadera
  5. Loggan är fulsnygg och totalt osexig, därför blir det punk i mina ögon och en tumme upp till. :)

    Att man krystade in en hockeyklubba i form av ett L som hamnat på sniskan är dessutom stor buskis.

    Tröjan är en tråkig template, visst är det så.

    SvaraRadera
  6. Hum sitter och undrar om Sundsvall är det enda laget i en sådan pass hög serie som Allsvenskan som "snott" en tröja rakt av? I vanliga fall brukar man "sno" NHL lagens tröjor men byta ut lite färger osv. Men det kanske var billigare att köpa tröjan som den var och sedan trycka på egna namn och nummer? För Sundsvall har väll aldrig använt sig utav grått förut?

    SvaraRadera
  7. Rätta mig om jag har fel, men har inte både Modo, Växjö och Malmö "snott" NHL-tröjor rakt av inför denna säsong?
    Blir f.ö glad och nostalgisk över Sundsvalls val av logotype. Tröjan är "vröltrökig" men loggan lyfter ju allt! Tänker på MoDo 94/95!

    SvaraRadera
  8. Anonym: Mamlmö och Växjö har snott dem rakt av, Modo har i princip också snott sina rakt av från Minnesota men har ändrat nyanserna en aning. Ljusare grön, vit istället för den typ ljus guldiga färgen.

    SvaraRadera
  9. Har Sundsvall skrotat lodjuret helt???
    Isåfall jippie:-) :-) :-)
    Har aldrig gillat deras logga!!!
    Jag tycker Sundsvall borde vara värda några högre placeringar på omröstningen av allsvenskans snyggaste logga.

    SvaraRadera
  10. Anonym: Nej (tyvärr) är det tydligen bara på matchtröjan som den har fått lämna.

    SvaraRadera
  11. Jag hade nästan hellre sett att man behållit bara lodjuret, då jag själv egentligen bara stört mig på deras tidigare "Sundsvall Hockey"-text, gav mig vibbar om de fula textmallar som finns i Microsoft Word.

    Håller med om att den nya loggan känns väldigt B och omodern, påminner mig om Valbo Hockeys förskräckliga logo.

    SvaraRadera
  12. Jag vet inte hur sömnig jag varit dom sista dagarna men skrivit en hel del fel. Jag vet ju att t.ex Växjö "snott" sin tröja rak av, då jag själv klagat på det.
    Får ta igen mig nu i helgen och hoppas på att jag vet vad jag skriver om nästa gång, haha ;)

    SvaraRadera
  13. Jag håller med Christoffer om att loggan påminner om textmallarna i Word, och bara en sån sak gör ju att den får IG direkt. Hade inte Modo en liknande textmallslogga i början av 90-talet med?

    Den här typen av loggor är det väl bara Lars-Göran Bengtsson "Starke man i Svinarp" som skulle komma undan med... :)

    SvaraRadera
  14. Känns som en sämre variant av Borlänge Hockeys tröja/logga från förra säsongen

    http://www1.idrottonline.se/BorlangeHF-Ishockey/A-lag/

    SvaraRadera
  15. Sundsvall har helt enkelt gått tillbaka till logotypen som man hade innan man introducerade lodjuret, en logoyp som supportrarna har velat ha tillbaka en längre tid (lodjuret uppskattades aldrig). Designen på matchstället hade kunnat varit bättre, men så länge lodjuret är borta är dom flesta nöjda (dessutom är den fula reklamen på byxorna nu historia).

    Gamla logoypen (som den borde ha använts på matchstället): http://dl.dropbox.com/u/5976153/SHC_retro_t-shirts.png

    SvaraRadera