fredag 5 augusti 2011

Luleå presenterar nya tröjor och logotyp!

Foto: www.nsd.se


Foto:www.luleåhockey.se

Att Luleå skulle ta fram nya tröjor till den kommande säsongen, det visste jag om. Däremot hade jag inte den blekaste aning om att de även skulle byta logotyp. Men så släpptes då bomben (för mig var det ju iallafall en bomb) nu i eftermiddags när Norrländska Socialdemokraten visade en bild på den nya matchtröjan med tillhörande helt ny logga.

Jag är ärligt talat fortfarande en aning chockad över den nya logotypens utseende och samtidigt tämligen förvirrad, vad är det egentligen tänkt att den skall föreställa? En dopad häst? En döende björn? Det enda jag vet säkert är att jag absolut inte gillar den. Vad säger då personen som ligger bakom det hela om klubbens nya look?

    Kommentarer från Luleå Hockeys klubbdirektör Thor Stöckel:
- På 90-talet förnyades Luleå Hockeys logo och vi gick från det runda märket med hockeyspelaren till dagens logo med björnen, snöflingorna och norrskenet. Vi införde samtidigt det mycket uppskattade introt med det gigantiska björnhuvudet som vrålande sänktes från arenataket.
- Luleå Hockey tog initiativ, skapade nya lösningar och utmanade dom bästa. Idag är vi inne i en ny våg av förnyelse med en ny arena, en ny lagledning, ett nytt kontor, en ny sportslig framgång och en ny ekonomisk framgång. Vi har vänt trenden och utmanar på nytt de bästa.
- Det är därför dags att ta ett nytt kliv – att göra det igen. Därför har vi gett vår mångåriga partner – kommunikationsbyrån Vinter – i uppdrag att ta fram en ny grafisk identitet för vårt nya Luleå Hockey, berättar Thor Stöckel.

Grejen är ju bara den att de tar klivet i helt fel riktning. Jag trodde och hoppades på att Luleå, likt så många andra klubbar har gjort de senaste åren, istället skulle skrota sina löjliga 90-talspåhitt och gå tillbaks till klubbens verkliga rötter och själ. Jag må visserligen kanske vara ett lite väl stort fan av allt som har med retro att göra men jag tror ändå att en tillbakagång till "Stålmannen" eller åtminstone en vidareutveckling av det konceptet skulle gå hem betydligt bättre hos klubbens verkliga supportrar. Eller varför inte bara köra vidare med sin nuvarande logotyp? Ett klubbmärke är ju trots allt något som man bör ändra i så sällan det bara är möjligt.

Luleås nya märke påminner faktiskt på många sätt och vis väldigt mycket om den nya logotypen för Owen Sound Attack från den kanadensiska juniorligan och det säger ju liksom en hel del om varför detta inte är en logga värdig ett professionellt, svenskt ishockeylag. Det blir bara så fel när man försöker vara "cool" och "NHL-ig".

Gör om och gör rätt!

Nu till något betydligt positivare - tröjorna.

Designen i sig påminner en del om Modos anno 2007, vilket absolut inte är något negativt. Men det absolut bästa av allt är ju reklamen, eller rättare sagt den i princip totala avsaknaden av reklam. För jo, jag tror faktiskt detta är den slutgiltiga versionen, jag har nämligen för mig att SSAB har köpt upp samtliga reklamplatser på lagets matchställ för ett bra tag framöver, någon som har bättre koll på det här? Även om det inte stämmer så hoppas jag hursomhelst verkligen att detta är ett fenomen som kan sprida sig bland lagen i Elitserien, tycker faktiskt att det borde finnas fler företag i Sverige som skulle kunna vara villiga och ha tillräckligt med resurser för att koncentrera sin sponsring till just matchtröjorna. Kan vi kanske, möjligtvis, förhoppningsvis vara på väg mot en framtid där ES-lagen ser ut en aning som de europeiska fotbollsklubbarna? Drömma kan man ju åtminstone.

Och som om det inte vore nog, smaka på detta:
 Hemmastället blir rött och man återgår till gult på bortaplan. Svart finns som extratröja.
Jag trodde inte ens att det var tillåtet att spela med gult på bortaplan längre?! Ser verkligen fram emot att få se Modos hemmamatcher mot Luleå i vinter. Ja, om jag på något sätt lyckas censurera deras logga alltså.

Snabb sammanfattning innan jag totalt tappar tråden

Logotyp - IG
Matchtröjor - MVG

Vad tycker ni?

32 kommentarer:

  1. Typ... Det fulaste jag sett?

    SvaraRadera
  2. De ser ut som..... ja haha, jag vette fan. Känns som de inspirerats en aning av stilen på Predators logo till björnen... Men, är det verkligen deras slutliga tröja? Tänkte då de bara har SSAB på den och de hade väl fler sponsorer förut på tröjorna?

    SvaraRadera
  3. Haha vad i hela friden?!

    SvaraRadera
  4. Den blev ju mycket snyggare än den förra. Det enda som är fult på tröjan är egentligen loggan, ett dåligt försök att göra den så NHL som möjlig.

    SvaraRadera
  5. Ser ut som en isbjörn som försöker kväva en nysning

    SvaraRadera
  6. De har bekräftad att det är deras nya tröjor till nästa säsong: http://www.luleahockey.se/Nyheter/Lulea-Hockey-presenterar-ny-bjorn/

    SvaraRadera
  7. Groteskt. Förra logon var knappast någon höjdare men det där... Hoppas Luleå-fansen bojkottar allt med den där hemskheten så dom försvinner fort.

    SvaraRadera
  8. Mina hornhinnor begick nyss harakiri. Vilket nedköp alltså! Bland det smaklösaste jag sett. Något för failblog kanske?

    SvaraRadera
  9. Grymt fult, tyckte de hade bland de snyggaste, både när det gällde logon och tröjorna.

    SvaraRadera
  10. Anonym: Luleå och SSAB presenterade ett nytt avtal i våras, där ståljätten har köpt upp precis alla reklamytor på dräkten för fem år framåt. (hjälm, tröja och byxor). Hittar inte länken här nu men jag vet att ett par av affärssajterna rapporterade om det (e24 exmepelvis).

    SvaraRadera
  11. Ser ut som att björnen får en osynlig vänsterkrok rätt i nyllet. Hemskt Ful.

    SvaraRadera
  12. Hur "maskar" man ett template? Någon?

    SvaraRadera
  13. Varför inte göra en tröja som snubben till höger har på sig under jackan? Ruggigt snygg och även loggan är bra mycket snyggare. Gör om! Gör rätt!

    SvaraRadera
  14. Är det bara jag som tycker att denna logga påminner mer om en varg än en björn?
    Tröjan är schysst men loggan är faktiskt helt bedrövlig och andas amerikansk college hockey.

    SvaraRadera
  15. Vi i jönköping fick dras med en blå tjur får ett par år sedan, tack o lov är den borta idag. Lider lite med er för den där nya loggan var inge vidare...

    SvaraRadera
  16. HAHAHA, "dopad häst"... :D

    SvaraRadera
  17. HAHAHAHA satan i gatan vad ful!

    /DIF

    SvaraRadera
  18. HV-Anonym: Ja men precis, det är liksom det jag menar. Luleås nya logga hör också hemma i 90-talet.

    SvaraRadera
  19. Hockeymode är du från Övik?

    Hejar du på Modo?

    SvaraRadera
  20. Jag är inte ifrån Ö-vik men jag håller på Modo, svar ja.

    SvaraRadera
  21. Skulle du kunna göra en Modo tröja precis som du skulle vilja att den såg ut?

    SvaraRadera
  22. Anonym: Varsågod!

    http://www.hockeymode.se/2011/03/min-elitserie-modo.html

    SvaraRadera
  23. Är det bara jag som tycker att Modos logga ser ut lite som ett hjärta med päls? The heart of hockey + fjällräven. ^^

    SvaraRadera
  24. Björklöven spelar sedan några år i gula tröjor på bortaplan.

    SvaraRadera
  25. Tycker egentligen inte loggan är så jätte ful, men hade gärna sett att den "byggdes ut" lite. Lite som Luleås gamla logga, där det var väldigt mycket grejer kring björnen, typ snöflingorna och det guld röda norrskenet (?)

    Nu känns tröjan väldigt naken. Sen gillar jag inte den nya modellen på tröjan. Ogillar överlag när tröjorna har något längsmed armarna. Var glad över att Frölunda till sist tagit bort det otyget.

    SvaraRadera
  26. Han som skriver i Dragskott-bloggen, har han kopierat hela det här blogginlägget till sin blogg? Samma inlägg är även i Dragskott-bloggen skrivet i jag-form.

    SvaraRadera
  27. Japp, han har kopierat här ifrån. Jag är med på det och som du ser står det "i samarbete med hockeymode.se" o.s.v. Men tack för att du säger till.

    SvaraRadera
  28. Haha, plast Luleå gör det igen!

    /DIF

    SvaraRadera
  29. Är det sagt att Modo ska presentera nya tröjor idag? eller överhuvetaget?

    SvaraRadera
  30. Anonym: Ne inget är sagt, jag bara trodde det var ett bra tillfälle. Halvägs genom ispremiären har vi dock inte fått se något nytt..

    SvaraRadera
  31. Mora har presenterat sina nya tröjor idag.

    SvaraRadera