lördag 13 augusti 2011

Modos nya tröjor - De tänker rätt men gör fel

Idag visade Modo officiellt upp sin nya hemmatröja på hemsidan och precis som jag kunde avslöja i våras har de lånat designen från Minnesota Wild. Det stora principiella framsteget med dessa tröjor är ju att Modo äntligen verkar satsa på rött-vitt-grönt igen, det tycker jag verkligen är helt rätt tänkt av klubben. Svart har aldrig, aldrig någonsin varit en av klubbens färger utan den tillkom under samma tidsperiod som engelska "efternamn" på svenska klubbar fortfarande var populärt, ni fattar vad jag menar. Jag är övertygad om att Markus Näslund har ett finger med i det här, han vill gå tillbaks till klubbens rötter och förstår att ett matchställ helt i rött-grönt-vitt är en del av det arbetet. Därför är det ju lite synd att de fortfarande envisas med att använda svarta hjälmar och byxor, det känns bara totalt ologiskt. Men man kan inte få allt på en gång, nästa gång de byter får vi försöka lobba för ett hel-rött ställ.
Jag tycker även att de kunde ha gjort själva tröjan bättre.  Först och främst så är designen extremt uttjatad och mainstream, flera lag i hockeyallsvenskan använde den under föregående säsong och Mora t.om. i samma färgkombination. Dessutom är den designmässigt långt ifrån perfekt för Modo, man kan inte lägga rött och grönt mot varandra! Det skär sig något hemskt, man måste alltid ha rött och grönt åtskilt av vitt - likt Vancouver har gjort på sina tröjor. Jag hade inte klagat om man hade lånat deras design istället, då hade det blivit väldigt likt mitt egna tröjförslag till Modo.

Dessutom kan man läsa i artikeln på klubbens hemsida att man nu går tillbaka till vita namn och nummer på hemmatröjan, något som jag i form av Modosupporter verkligen uppskattar. Svarta siffror mot röd bakgrund må kanske se snyggt ut men det är inte lätt att läsa från läktaren eller TV-soffan. Dock tänker man märkligt nog inte köra med röda siffror på bortatröjan utan den kommer istället beprydas av svarta siffror med en silver(!) kantlinje.

Överlag är jag dock nöjd med detta tröjbyte även om det kunde ha gjorts betydligt bättre. Och även om jag visste hur de skulle se ut så måste jag säga att jag blev positivt överraskad när jag såg ovanstående bild för första gången. Lagom lite reklam, även om det lär komma in mer reklam på det övriga matchstället, och allt ser liksom ganska "cleant" ut. Färgerna på tröjan ser dock extremt starka och "skrikiga" ut på bilden men det tror jag bara beror på kameran/ljussättningen, kolla på damaskerna så får ni nog en mer rättvis bild över färgerna.

I grund och botten ett stort steg framåt i form av återgången till rött-vitt-grönt men utförandet kunde ha varit betydligt bättre.

Vad tycker ni då?

23 kommentarer:

  1. Det svarta på tröjorna är BORTA!!! :D

    SvaraRadera
  2. Synd bara att de kör i svarta byxor, drar ner helheten ordentligt.

    SvaraRadera
  3. Grymt snygga var min första tanke.

    SvaraRadera
  4. Ruskigt fula. Vilken äckligt röd färg. Ser förjävligt ut med svart hjälm och svarta byxor.
    Då skulle han lika gärna haft svarta handskar. Nej usch.

    Skulle haft grön hjälm och gröna byxor typ. Eller röd hjälm och gröna byxor.

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas verkligen att de ser mycket bättre ut live, för ser riktigt fula ut på bilden.

    Mora-replica? Nej tack!

    Hade fördragit din Vancover design

    SvaraRadera
  6. Enligt Jocke Sandström på Timrå IKs hemsida kommer Timrå att presentera sina nya tröjor i länsderbyt mot Modo i SCA-cupen. Har dock ingen aning om det blir en ny tröja eller bara annorlunda reklamplacering.

    SvaraRadera
  7. Gillar den verkligen! främst av allt idén, men även designen, visst kunde gjorts bättre. Men som du säger, ett steg i rätt riktning!

    http://dagenshockey.blogspot.com/2011/08/10-basta.html

    SvaraRadera
  8. Henok: Enligt vad jag har hört tidigare skall det inte vara några ändringar i själva designen.

    SvaraRadera
  9. Svart hjälm med byxor förstår jag inget av. Ser helknasigt ut.

    SvaraRadera
  10. Ja de svarta byxorna förstör allting - i synnerhet som damaskerna också har grönt inslag. Någon kunnig person inom estetik och design verkar inte Modo ha i föreningen.
    Däremot stör jag mig inte lika mycket på att det rödgröna möts. Jag hade till och med gärna sett en grön rand runt magen och att fälten på axlarna varit gröna.

    SvaraRadera
  11. Måste säga att designen i sig är snygg och stilren, däremot vetskapen om att det är en kopia av Minnesota Wild samt att både Mora och Frölunda nyligen skrotat en mer eller mindre identisk upplaga känns det verkligen inte som mitt älskade Modo kommer med något nytt här. Man sätter sin logotype på någon annans tröja liksom.

    Håller med er som önskat att föreningen skall skrota svart och börja spela i helrött med gröna och vita inslag. Har heller aldrig varit speciellt förtjust i att klubben valt en sköld som sin logotype. Jag önskar istället gå tillbaka till "MoDo HOCKEY" textat över bröstet anno 1996 fast utan det röd-vit-gröna M:et i skivstil över texten. Tänker mig lite classic-stil som vi kan se på Buffalo Sabres och Minnesota Wilds 3:e ställ.

    SvaraRadera
  12. Snygg! Detta är Modo! Röd och grön. Tycker dock att dom skulle kunna ta bort dem svarta hjälmarna och byxorna och tagit grönt där istället.

    SvaraRadera
  13. 95 procent av alla som klagar på denna tröja är ''Timrå-iter''. F*n gö nåt nytt ni istället då, bönder...

    SvaraRadera
  14. Måste se tröjan live eller på fler bilder innan jag kan bedöma den,för färgerna ser lite ljusa ut men det beror förhoppningsvis på ljuset i bilden. Men ta bort de svarta hjälmarna respektive byxorna och byt ut dem mot mörkgrönt!

    Tror dock att bortatröjan kan bli riktigt jävla snygg! :)

    SvaraRadera
  15. Jag är Timråit och klagar då inte på tröjan men som många här ovan redan nämnt. Bort med den svarta hjälmen och dom svarta byxorna. Var det ont om pengar så dem inte kunde byta ut det med? Ser lustigt ut i mina ögon.

    Jag tror något som skulle funka bra för Modo vore gamla New Jerseys hockeyställ. Där dom körde just röd-grön-vit. Åh då menar jag det gamla och inte det "nyare" som har en mer mörkgrön färg.
    http://www.nhluniforms.com/Devils/Devils01.html

    SvaraRadera
  16. Stor komik när en modoit kallar Timråsupportrar för bonnjävlar.

    Kan meddela att båda två är bonnjävlar...

    I övrigt tycker jag tröjorna var ganska fula. Tyckte nog faktiskt att deras förra var bättre.

    Hälsningar från Göteborg.

    SvaraRadera
  17. TMP:
    Skall jag ge mig på en gissning så tror jag att man helt enkelt inte vågade köra fullt ut på bara rött-vitt-grönt utan la sig någonstans mittemellan i ett försök att göra alla nöjda. Tyvärr blev resultatet bara hel-konstigt där det svarta, som så många andra har sagt, ser helt malplacerat ut.

    SvaraRadera
  18. varför körde dom inte med gröna byxor det hade blivit mycket snyggare!!!
    Ps jag är inte timråit utan hejar på VIK!

    SvaraRadera
  19. Ni som klagar på svart hjälm och gröna byxor hejar ni på Frölunda eller?? nej bättre att ha svart hjälm och svarta byxor som Modo har något unikt, Det är bara en vänjesak ni vänjer er!

    SvaraRadera
  20. Fan sitter här och gråter, så fula! Men men kör bara!

    SvaraRadera
  21. De svarta byxorna och den svarta hjälmen förstör så mycket så man blir bara förbannad. Att resten ser ok ut hjälper inte.

    SvaraRadera
  22. Förstår inte vilken färg ni vill ha på byxor och hjälm ? röda eller gröna ? det tycker jag hade blivit för mycket. Någon som håller med ?

    SvaraRadera