onsdag 10 augusti 2011

Intervju med Ronny Olovsson, VD för reklambyrån Vinter

Reaktionerna har varit många och starka sedan Luleå Hockey presenterade sin nya logotyp i Fredag eftermiddags, så jag bestämde mig för att ta en liten pratstund med Ronny Olovsson VD på Vinter, byrån som har tagit fram loggan, och se vad han har att säga.

Varför har man nu valt att ta fram en ny logotyp och hur länge har arbetet bakom den pågått?

 - Vinter har ju arbetat med Luleå Hocky i säkert tio år nu och det finns ett långt samarbete mellan parterna, men just det här specifika varumärkesprojektet drogs igång för nästan två år sedan då vi tillsammans med varumärkesbyrån Sports & Brands började titta över en förnyelse av klubbens varumärkesplattform och gick igenom allt det här som är Luleå Hockey. Det är ju så mycket som händer inom hockeyn rent allmänt idag och likaså är det mycket som händer inom Luleå Hockey, man går ju egentligen ifrån föreningsliv till näringsliv och det innebär en massa förändringar i vad man är som klubb med ny arena, hårdare krav på ekonomi och affärsverksamhet o.s.v. Det är en helt ny verklighet och då ville vi liksom titta över vad klubben är idag, vad den står för och om klubbens grafiska sidor fungerar i den framtid vi går till mötes.
-  I det arbetet har ju egentligen allt blivit ifrågasatt, vi har diskuterat om det överhuvudtaget skall vara en björn, är det giltigt i dagens läge? Men vi har väl kommit fram till att den representerar väldigt väl det som Luleå Hockey vill vara, alltså man vill vara stark, beslutsam, modig men samtidigt är ju björnen inte bara aggressiv utan den har många andra egenskaper och värden. Det känns helt klart som att den fungerar fortfarande och då ville vi bygga vidare på det.
- Så det vi har gjort är ju att vi har jobbat med själva björnen, lyft ut den ur originalloggan och gett den ett lite mer realistiskt utseende. Och detta är ju inte alls något ovanligt om man ser till andra hockeyligor, alltså att man lyfter ur sitt symboldjur och gör ett eget märke med det fast man fortfarande behåller klubbvapnet som sitt huvudvarumärke.
Det finns ju många personer som hellre hade velat se en tillbakagång till "Stålmannen", hur ser du på det?
-  Ja det finns en jättestark falang för det och jag är ju själv uppvuxen på slutet av 70-talet, början av 80-talet på E-läktaren i Delfinen, så blundar jag och tänker på Luleå Hockey så får jag direkt upp en bild i huvudet av en gul hockeyspelare med det runda märket på bröstet. Just därför var ett av de allra första beslut vi tog när vi bytte souvenirleverantör inför förra säsongen att ta fram ett antal retroprodukter med den ursprungliga loggan på. En klubb bär ju med sig hela sin historik och det vore ju bara korkat att inte ha med sig det märket nu i framtiden. Dock har ju klubben kört med hela det här Björn-konceptet i 17 år nu och likväl som jag har en bild av klubben som innehåller "Stålmannen" så har Luleå blivit synonymt med björnen för väldigt många av dagens supportrar. Vi kände att det naturliga valet idag var att vidareutveckla björnen istället för att gå bakåt i tiden.
- Men man vet aldrig ju vad som händer i framtiden och ingenting är uteslutet.
Stort tack till Ronny som tog sig tid för att prata med en liten sketen blogg! Jag tycker fortfarande att den nya logotypen är ett steg i helt fel riktning men jag måste säga att jag känner mig lite tryggare efter att ha pratat med Ronny. Han vet helt klart vad han snackar om och jag blir inte förvånad om Luleå hittar helt rätt i framtiden.

4 kommentarer:

  1. "Så det vi har gjort är ju att vi har jobbat med själva björnen, lyft ut den ur originalloggan och gett den ett lite mer realistiskt utseende"

    Finn ett fel, jag menar inte ser den där så kallade "björnen" realistisk ut? Mer som en tecknad "tigervarg". Jag förstår helt klart hans poäng men tycker att dom misslyckats totalt.

    För övrigt kul att han svarade dig, hoppas på lite mer sådana här saker med. Alltså intervjuer osv, men sedan ska dom som sagt även svara på dom :)

    SvaraRadera
  2. Mjo jag håller med, resultatet blev ju sådär.

    Blev faktiskt förvånad själv över att han var så tillmötesgående, riktigt trevlig kille!

    SvaraRadera
  3. Frölundas nya tröjor med reklam är med på GPs papperstidning idag.

    SvaraRadera
  4. Finns på Frölundas hemsida också, det var sjukt mycket reklam på, tyvärr.

    http://frolundaindians.com/sv/frolunda/nyheter/a-laget/tufft-motstand-direkt/

    SvaraRadera