fredag 5 augusti 2011

Så gör du egna tröjor

Gjorde en liknande sådan här "guide" för rätt så länge sedan nu men jag har märkt att ett par länkar inte längre fungerar som de ska o.s.v, därför tyckte jag det var lika bra att göra en helt ny.

Jag använder programmet Adobe Illustrator för att göra själva tröjorna, det är ganska dyrt men finns även gratis på internet, dock kommer jag inte leta upp någon länk åt er. Utöver det finns det ett liknande program som är helt och hållet gratis, det heter Inkscape och kan laddas ner här. Skall väl kanske tillägga att jag personligen aldrig har använt det här programmet, men jag tror att mallen här nedanför skall fungera och jag vet att många andra personer använder Inkscape utan några problem.

Sedan behöver man alltså även en template, en mall att göra tröjorna på, den jag använder laddar du ner här . Den är "maskad" så du kan göra vilka mönster som helst på ditt ritbord och det kommer enbart att "fastna" på själva tröjan, så är det iallafall i Illustrator. Dessutom följer det med ett par olika kragar som du kan byta efter tycke och smak.

Lyckas du få tag på Illustrator så har jag även gjort en snabb videoguide där jag gör en väldigt simpel tröja och förklarar lite grundläggande verktyg. Kolla i HD på youtube så man ser vad tusan jag gör för något.





Jag hoppas och tror att detta ska fungera men om det är några problem så är det naturligtvis bara att fråga. Nu hoppas jag på många mejl med era egna förslag i framtiden! ;)

hockeymode@live.se

5 kommentarer:

  1. http://www.nsd.se/inc/imagehandler.ashx?id=6311269&height=312&width=468&quality=75
    Luleås nya fula tröjor!

    SvaraRadera
  2. Jävlar i havet! Tack för länken!

    SvaraRadera
  3. Det finns fler "templates" att ladda ner från den här bloggen som också handlar om hockeytröjkoncept, kanske du har sett sidan förut?

    http://hockeyjerseyconcepts.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Någon som använder Inkscape? Hur gör man för att mönstret bara ska fastna på tröjan?

    SvaraRadera
  5. Vart kan man ladda ner en sån där mall då?

    SvaraRadera