söndag 7 augusti 2011

Crazy Sunday - Tummen upp för Modo

Inspirerad av reaktionerna på Luleås nya logga kände jag mig tvungen att göra ett koncept på hur Modo hade kunnat se ut nästa säsong om supportrarna inte hade protesterat så våldsamt under våren 2000. Den ökända tummen-loggan presenterades på en presskonferens den 12 april 2000 och i form av en öppen hand skulle den "..välkomna unga, lovande ishockeyspelare till Sverige bästa plantskola, Modo Hockey. På märket finns även en uppåtriktad tumme som symboliserar att klubben spelar en offensiv och positiv ishockey."


Lyckligtvis gjorde fansen tummen ner och man kom istället fram med den här logotypen, vilket alltså är dagens logga fast med turkos text. Man spelade dock ändå i rött,turkos och vitt under säsongen 00-01.

Tröjorna här under är alltså av samma design som Modos nya tröjor som jag hoppas att man presenterar någon gång snart.

19 kommentarer:

  1. Tummen upp för hockeyn och folk med dålig fantasi! Syftar på denna logga såklart ;)

    Men menar du att Modo ska ha dessa färger på sitt matchställ i år? Hade varit kul, blir lite mera variation än det traditionella.

    SvaraRadera
  2. Nej då, det blir rött,grönt, vitt bas på tröjorna.

    SvaraRadera
  3. Ok synd hade varit ballt med denna färg, men huvudsaken är att dom dumpade svart. Har aldrig passat dem.

    Själv tycker jag att dom borde gå tillbaka till rött,vitt och gult som det var på 90-talet. Vad tror du om det?
    Jag menar det var ju då man växte upp och såg Modo spela för första gången och då Foppa gjorde entré. Jag vet att du är Modoit så hade varit kul att höra din synpunkt på det ;)

    SvaraRadera
  4. Hur gick det med Färjestad? Skulle de inte presentera nya tröjor till sin ispremiär? Och den var ju igår...

    SvaraRadera
  5. Här är Färjestads nya tröja men frågan är om det är den de ska ha i elitserien eller om det är European Trophy-tröjan eller en helt vanlig försäsongströja. Den var helt utan reklam i alla fall.

    http://www.vf.se/sites/vf.se/files/imagecache/ns-article-image/newspilot/FBK-LE_eri5.jpg

    SvaraRadera
  6. Leksand verkar dock köra med samma fantasilösa tröja de har gjort de senaste säsongerna - helt utan framgång. En losertröja helt enkelt.

    http://www.vf.se/sites/vf.se/files/imagecache/ns-article-image/newspilot/FBK-LE_eri9.jpg

    SvaraRadera
  7. Hoppas inte det där är FBK:s nya tröja. Den ser pösig ut. Vet du om det är FBK:s nya tröja Hockeymode?

    SvaraRadera
  8. Det måste vara European trophy-tröjorna, när jag mejla FB för ett tag sedan var detta allt jag fick ut:

    Jag:

    -Undrar bara ifall ni kommer byta tröjor till nästa säsong? Alltså byta tröjmodell/design, en och annan reklamplats förändras ju nästan alltid mellan åren.


    Jörgen Kalitzki:

    -En del mindre ändringar blir det. Exakt hur den ser ut får du vänta till seriepremiären med.

    Det där var ju inte direkt några mindre ändringar, eller?

    SvaraRadera
  9. TMP: Nej tack till gult, visst såg det ganska coolt ut och finns en del goda minnen från den epoken men eftersom de bytte till gult bara för att de vart sponsrade av Fjällbrynt så blir det en big NO NO. ;)

    SvaraRadera
  10. Hockeymode: Ofasen där lärde du mig något nytt, jag visste inte att det var därför ni bar gult ett tag. Ja man kan inte ha koll på alla lag ;)

    SvaraRadera
  11. När jag var "liten" då spelade Modo alltid i rött grönt och vitt och dessutom i väldigt fin färgkombination. Minns också en läcker lagbild från början av 80-talet, när Modo sponsras av flygvapnet och hela laget sitter på ett Wiggen-plan.

    SvaraRadera
  12. Nej skrev fel. Modo spelade i rött blått och vitt.
    Här är en bild från tiden det begav sig.

    http://www.modohjerta.com/Mikael_U/12andersson.jpg

    SvaraRadera
  13. Hockeymode: kan du inte visa tröjorna eller iallafall klubbmärkena som klubbarna hade förut? alternativt göra egen design på tröjor med de gamla klubbmärkena?

    lite intressant att se för de yngre läsarnsa som bara känner till de nyare klubbmärkena

    SvaraRadera
  14. Anonym: Det vore absolut intressant, problemet är ju bara att det är svårt att hitta material på alla lags gamla grejer.

    SvaraRadera
  15. Lirarn, låter som det var den här bilden du sett, ett lagfoto från säsongen 81/82. Lite liten bild, men du kanske känner igen den ändå. Men färgerna var rött, vitt och grönt, inte blått.

    http://img651.imageshack.us/img651/1690/modo8182.jpg

    SvaraRadera
  16. Anonym: Ojdå där var en sån bild till. Den jag såg var liknande men på den sken solen och inte lika mycket skog bakom. Men om du kollar ordentligt på den bild du länkat till, ser du att de mörka fälten är blå och inte gröna ;-) Jag tycker personligen att det där är den vackraste färgkombination som Modo någonsin haft.

    SvaraRadera
  17. Lirarn, det var grönt och inte blått. Det blå som syns kring halsen på http://www.modohjerta.com/Mikael_U/12andersson.jpg är från en tröja under matchtröjan. Kan hålla med om att färgerna är lite luddiga både på den bilden och på http://img651.imageshack.us/img651/1690/modo8182.jpg men det var definitivt grönt och inte blått. Ska försöka fixa en tydligare bild senare.

    SvaraRadera
  18. Lirarn, här ser du att det var grönt och inte blått på dessa tröjor. För övrigt min personliga favorit av alla Modos tröjor genom åren, loggan med vingen är ju hur snygg som helst (även om det var en sponsorgrej för Flygvapnet) och själva tröjdesignen är enkel men snygg. Skulle gärna se att Hockeymode gör en koncepttröja baserad på denna design.

    Plus kanske att nostalgin spelar roll eftersom det var dessa tröjor de använde när jag började intressera mig för hockey... ;)

    http://img827.imageshack.us/img827/8023/83770191.jpg

    SvaraRadera
  19. Min Modo-favorit är helt klart dessa:

    http://www.modohjerta.com/Mikael_U/04johansson.jpg

    I rött-vitt-grönt, såklart. :)

    SvaraRadera