torsdag 12 maj 2011

Vilken underbar syn

Jag vet inte om någon annan tänkte på det under Tre kronors segermatch mot Tyskland igår, men fy sjutton vad snyggt det är när inget av lagen spelar i vitt. Önskar verkligen att vi kunde få se mer av det här både i Elitserien och NHL. I just den här matchen var det ju faktiskt väldigt stor skillnad i tröjornas ljushet trots avsaknaden av vitt men jag tycker att det även borde fungera att spela med t.ex. ett rött och ett blått lag, både med tanke på domarna och TV/publik. Enda problemet skulle väl kanske bli för färgblinda personer men jag vet inte hur stort problem det egentligen skulle bli. Hur många färgblinda finns det ens i Sverige/världen?

Hursomhelst, njut av dessa bilder tagna av Jukka Ratio:


3 kommentarer:

  1. Du har helt klart en poäng där. Jag spelar hockey, och våra träningströjor är röda och ljusblåa. Är färgblind och det funkar hur bra som hällst! Enda som inte går är grönr och rött.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig, Hockeymode.

    En annan aspekt med att skippa vita tröjor är att spelarna ser större ut med mörka tröjor och på så sätt blir mer "respektingivande". Eller ja - det är i alla fall vad en känd idrottspsykolog anser, och han gav rådet till ett känt elitserielag att undvika vita tröjor i så stor utsträckning som möjligt... :)

    SvaraRadera
  3. 8% av alla män är färgblinda och 1% av alla kvinnor. Det är en ganska stor del av befolkningen.

    SvaraRadera