tisdag 3 maj 2011

Hockey-VM ur mitt perspektiv

Som alla säkert vet har Hockey-VM nu börjat rulla igång så sakteliga och man skulle kunna snacka länge om Tre kronors inledande spel, tur då att jag inte hade tänkt att skriva om det. Naturligtvis ska jag försöka mig på någon slags ranking över lagens matchtröjor.

Samtliga landslagströjor görs av Nike och ibland kan jag inte låta bli att undra varför de inte överlåter jobbet till någon som faktiskt kan designa och tillverka vettiga hockeytröjor? (Förslagsvis då Reebok som förser i princip hela den övriga hockeyvärlden.) Överlag tycker jag nämligen att tröjorna är otroligt plottriga och fula, det finns några få undantag men i stort ser en typisk VM-tröja ut såhär:
Tryck på bilderna för större version




Jag är förvisso ganska, eller kanske t.o.m väldigt, konservativ i min syn på hur en hockeytröja ska se ut, men det där kan väl ingen tycka är speciellt snyggt? Lyckligtvis så finns det ju som sagt ett par undantag och enligt mig så är detta en solklar och helt ohotad tätduo:






Sådär ska en hockeytröja se ut! Att ranka dessa två lag inbördes är egentligen helt omöjligt utan är upp till personlig tycke och smak (och nationalitet). För som stolt svensk så måste man ju ändå svara Sverige, speciellt den gula tröjan är helt underbar. Även rent objektivt så fördrar jag kanske Sveriges lite starkare och mer ovanliga färger.

Efter dessa två som är i en klass för sig så kommer en annan duo med riktigt snygga hemmatröjor men där bortatröjorna tyvärr inte håller samma klass:













Det var min snabba ranking det, kommentera gärna och skriv vad Du tycker.

6 kommentarer:

  1. Kan någon förklara varför målvakternas reklam på ärmarna sitter ovanför siffran, medan utespelarna har reklamen nedanför siffran?

    SvaraRadera
  2. Min rankning:

    1. Sverige
    2. Kanada
    3. Letland
    4. USA
    5. Tyskland

    SvaraRadera
  3. henok spikade i princip listan, även om jag inte gillar USAs kragar.

    SvaraRadera
  4. Henok: Jag nämnde inte Lettland men tänkte länge ta med dem som femma på min lista. Designen är i mitt tycke inte något vidare på deras tröja men det funkar ändå helt OK i och med att de är tvåfärgade, dessutom är den mörk-röda färgen riktigt läcker.

    Håller med andra ord helt klart med dig om din top 5, fast lite annan ordning bara.

    SvaraRadera
  5. Vid närmare eftertanke så vette fan om jag inte håller med dig helt Henok! Lettlands tröjor ser riktigt fräscha ut på bild, man tänker inte på att designen egentligen är lite små-mysko med rätt många och konstiga fält.

    SvaraRadera
  6. Ja den mörkröda färgen ger verkligen plus, det tillsammans med vitt och svart ser skitbra ut.

    SvaraRadera