tisdag 31 maj 2011

Spontan remake av Hockeyallsvenskan: Leksand

Hade tänkt göra några Allsvenska lag lite sporadiskt allt eftersom att jag får tid, lust och önskningar.


När det gäller hur jag skulle vilja att Leksand såg ut så finns det egentligen bara en tröja som känns "Leksand"  för mig och det är den som användes i början av 00-talet, samt dess förebild som användes på 50-60-talet någon gång. Ni ser vilken jag menar på bilden till höger.

Jag vet inte exakt hur man inom klubben ser på det här med vitt VS blått på hemmaplan men det känns som att de har gått mer mot att ha blått på hemmaplan den senaste tiden, är jag rätt ute? Men i och med att tröjan till höger är den som jag gillar bäst så förstår ni kanske samtidigt att jag tycker att Leksand borde spela i vitt på hemmaplan. Vita tröjor med blåa axelok är helt enkelt det som jag förknippar med Leksand, lika mycket som klubbmärket eller de fyruddiga stjärnorna. Dock så har jag alltid tyck att det har sett lite tomt ut på ärmarna i den designen, därför har jag lagt till samma bård som ligger över midjan, även över ärmarna i mitt förslag.

Alltså, vitt hemma och den blåa tröjan får agera någon slags reservtröja och/eller för användning på vissa hemmamatcher.




Ni som har  följt den här bloggen under en lite längre tid kanske tycker att den vita tröjan är lite väl lik mitt förslag till Bofors? Tja, ja de är lika och det är inget att göra åt. Bofors lär knappast anamma den designen ändå. Sedan så är dessa tröjor till de allsvenska lagen inte direkt tänkta som en särskild serie likt "Min Elitserie" så jag kommer inte att lägga lika stor vikt vid att lagens tröjor är unika på samma sätt.

Förresten, om någon undrar över varför jag har slutat använda specifika namn och nummer för varje lag så är det dels en fråga om bekvämlighet (slipper leta fram lämplig spelare) men framförallt så använder jag det som ett slags vattenmärke för mina alster. Här ser man ju t.ex. att tröjan är gjord av "Hockeymode" 2011.

Vad tycker ni om tröjorna? Borde Leksand spela i vitt eller blått på hemmaplan?

8 kommentarer:

  1. Tänker direkt på Toronto Maple Leafs när man ser leksand med bara blå/vita färger, saknas gula ränder, men då tänker man på SSK´s gamla tröjor...

    Btw om du skulle ha tid/ork skulle du kunna göra en ny design för SSK? med nuvarande färg schema? gärna också en tredje tröja som liknar NY Rangers tredje tröja för SSK.

    Mvh

    CiprY

    SvaraRadera
  2. Hum sitter och funderar på hur det skulle se ut med vita axlar(Likt de blå på den vita) på den blåa Leksands tröjan? Skulle nog bli jävligt snyggt!

    SvaraRadera
  3. TMP: Tänkte göra det men då skulle de bli allt för lika de tröjor som jag gjorde till Bofors.... Men jag sa ju att jag inte skulle bry mig så mycket om det så, jag får se om jag kan smälla ihop en med vita axlar ändå.

    SvaraRadera
  4. Tröjorna såg ut sådär ungefär (minus en rand och lite blått på axlarna) under slaget om siljan.

    http://starshop.leksandsif.se/item/matchtroja-retro/860

    SvaraRadera
  5. Jag tycker normalt sett att hemmalaget ska spela i mörka dräkter och bortalaget i ljusa, men i fallet Leksand är jag beredd att göra ett undantag eftersom de vita tröjorna ÄR Leksand, både hemma och borta.

    Men jag saknar också de gula linjerna, som exempelvis de i denna bild på Tomas Jonsson. Tycker det fattas något i tröjorna sedan de tog bort de gula linjerna.

    http://tinyurl.com/3mv6xpn

    SvaraRadera
  6. Anonym 2: Jag vet att många verkligen tyckte om Leksands blå-gul-vita tröjor men det känns liksom inte rätt för mig. Man skulle ju kunna ha en tredjetröja som går i det stuket för att göra alla nöjda.

    SvaraRadera
  7. Varför inte ta bort den där blå ringen kring emblemet? Mycket mer stilrent då. Och varför inte ta bort ränderna och göra en enda tjock rand som täcker från den understa till den översta, så att det blir ett nästan lika tjockt blått fält som på axlarna.

    SvaraRadera
  8. Frank: Jag tycker det är snyggare med ringen runt loggan, likaså med tre ränder + att det klassisk Leksand-stil.

    SvaraRadera