fredag 20 maj 2011

Brynäs visar upp sina nya tröjor

Brynäs visade idag upp en skiss av deras nya tröjor på officiella hemsidan. Såhär sade deras marknadschef Sven Engwall om den nya designen:

-Vi känner att vi vill ha en förnyelse av matchtröjan så att den ständigt ska upplevas ny och fräsch. Samtidigt vill vi inte göra för stora ingrepp så att den kan förvanska eller förstöra bilden av Brynäs. Vi har egentligen känt i några år att vi vill förändra, och haft lite olika förslag på hur. Men det har inte varit helt lätt i och med att oken och färgerna är så viktiga för bilden av Brynäs, så att vi inte vill förändra dem. Istället har vi valt att leka lite med linjerna och kom på iden med att lägga en ”revär” på insidan istället för på ärmen. Vi känner att vi har hittat rätt med den designen, säger Sven Engwall.
 
Den nya matchtröjan
 Att oken skulle vara kvar visste väl vi alla om och därmed trodde jag att utrymmet för förändringar skulle vara ytterst begränsat, jag hade nog fel. De har helt klart lyckats få till en förnyelse genom att placera en revär på insidan av tröjan på ett relativt okonventionell sätt, men frågan är väl om det är en förändring till det bättre?

Frågar du mig så är svaret solklart, detta var en rejäl nedgradering mot de tröjor som Brynäs spelade i under föregående säsong. Detta är säkerligen till mångt och och mycket en fråga om tycke och smak, jag tror säkert att en del personer tycker att det här är snyggt men personligen så föredrar jag hockeytröjor av en mer traditionell stil, likt Brynäs förra. Dessutom så tror jag inte att Sven och Co hos Brynäs har valt ovanstående design enbart för att de har "hittat rätt" rent utseendemässigt, det kan nog ha en hel del att göra med att de vill frigöra lite mer utrymme åt reklam. Tyvärr är det den bistra sanningen inom Svensk hockey idag, när jag har haft kontakt med ES-klubbarna och visat upp olika förslag på tröjor så kommer alltid detta eviga tjat om reklamutrymme upp, flera olika klubbar har berättat att de föredrar tröjor som inte har någon bård över midjan just eftersom man där istället behöver ha reklam.

Luleås bortatröjor med liknande design.

Det kan vara svårt att föreställa sig hur de där bårderna på insidan av tröjan egentligen kommer se ut enbart genom att titta på en skiss, men t.ex. Luleå har ju en liknande design med två fält som går upp på sidan av tröjan. Ingen personlig favorit men det fungerar ändå OK, de har ju dock även en bård över ärmarna, något som Brynäs nya tröja saknar. Jag är rädd för att det kommer se väldigt konstigt ut med precis helsvarta armar.



Jaja, den som lever får se. Vad tycker ni om Brynäs nya matchtröja?

13 kommentarer:

  1. Känns på förhand tveksamt.

    SvaraRadera
  2. att du inte ska såga den innan du sett den på riktigt dvs in action..

    SvaraRadera
  3. Jo, det är verkligen jättetråkigt att det kommersiella går före det utseendemässiga när det gäller elitserielagens tröjor.

    Money talks i de här sammanhangen - tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Anonym nr 3: Det enda jag sagt är att de är fulare än deras förra, det tror jag att jag kommer stå fast vid även när jag ser dem live. Möjligt att det kommer se betydligt bättre ut än på skissen dock.

    SvaraRadera
  5. vet du när modo kommer visa upp sina nya?

    SvaraRadera
  6. Fruktansvärt fula. Att man sedan inte kan placera reklamen snyggt och byta färg på den likt AIK är bedrövligt. Vilka amatörer.

    För övrigt kan jag tillägga att AIK tar bort de 3 ränderna över bröstet ala Montreal, som det först var tänkt. Dessutom hålle man på att designa fram en mörkblå 3e tröja.

    SvaraRadera
  7. Krage på tröjor är nog bland det fulaste som finns.

    SvaraRadera
  8. Anonym nr 4: Ingen aning, jag tror tyvärr att jag kommer bli besviken när de väl presenterad. Hade länge kontakt med Modos marknadschef och bollade lite idéer men han är så jäkla rörig så jag vette fan hur det kommer bli tillslut.

    Carl: Japp, jag har också läst det. Tyvärr har jag inte riktigt haft tiden till att skriva om det än.

    SvaraRadera
  9. Brynäs envisas med att ha vita namn och gula siffror.

    SvaraRadera
  10. Skiter i att detta är en så kallad "klassiker". Det är en så äckligt ful klassiker. Hatar Brynäs tröjor och kommer alltid att göra det eftersom de envisas med att behålla dem.

    SvaraRadera
  11. Det skulle vara kul om brynäs tog fram en röd tredjetröja.. dom hade som hemmatröja i mitten på nittiotaket:-) skulle vara skoj om du gjorde en omröstning bland elitserielagens tjöjor på nittitalet

    SvaraRadera
  12. Att spelarna har en massa reklam på tröjorna så dom ser ut som anslagstavlor kan man ju förstå, föreningen drar in mycket pengar. MEN FÖR FAN Ta bort reklamen på Tröjorna fansen kan köpa för dyra priser i shoppen.
    Personligen skulle jag aldrig betala 700 spänn för att gå omkring som "reklampelare"... Möjligen om jag fick tröjan gratis. Näe inte ens då faktiskt.

    SvaraRadera