fredag 2 september 2011

En bättre titt på AIK's nya hemmatröjor

Foto: Jesper Zerman
Foto: Jesper Zerman

Många av er har redan sett dessa bilder i kommentarsfältet så egentligen kommer jag väl kanske lite sent in i diskussionen, men strunt samma. Den allmänna reaktionen bland folk verkar ganska positiv och jag håller med till viss del, ränderna över armarna och det faktum att de inte löper hela varvet runt ser inte alls så korkat ut som jag befarade. Luckan är såpass liten att i princip hela tomrummet fylls upp av numren och helheten blir helt klart fullt OK. Numrens nya typsnitt och utseende är förövrigt en riktig fullträff, även om den gula färgen inte ser ut att matcha rändernas lite mer guldaktiga-ton.

Dock är jag fortfarande ganska så rejält besviken på AIK. Visst att arm-ränderna inte såg så fult ut som jag befarade men jag ser ändå ingen anledning till varför de inte lika gärna kan gå hela varvet runt. AIK har en sådan extrem potential när det gäller att göra ett riktigt snyggt matchställ tack vare dess logotyp (ES snyggaste enligt hockeymodes läsare), färger och inte minst deras outstanding reklamanpassning. Dra ränderna runt hela armen, lägg till en likadan bård över midjan samt byt den svarta kragen mot en gul och jag vågar påstå att AIK skulle ha de överlägset snyggaste tröjorna i Elitserien. Nu hamnar de istället någonstans i mitten.

Jag vill som alltid veta vad du tycker!

10 kommentarer:

  1. Jag håller faktiskt inte ritkgit med dig, i alla fall inte om den gula kragen och bården. Tycker ränderna runt armarna är nog. AIK är i mina ögon ett lag som ska spela i svart. Gärna så svart som möjligt och bara med lite gula detaljer. Med bård och gul krage blir det för mycket. Tycker det var för mycket gult redan på förra årets tröjor.

    SvaraRadera
  2. Alltså denna board över magen tycker jag inte är snygg för fem öre. Vet att du gillar klassiska tröjor, men tror isf att det bara ser dumt ut.

    Däremot håller jag med dig i övrigt. Det som jag undrar över är vilken reklam som kommer in på ryggen när serien startar. Varför har dom annars namnen på nederdelen? Har du något förslag?

    Riktigt kul blogg annars, även om jag ofta inte håller med dig till fullo om klassisk design =)

    SvaraRadera
  3. Två saker:
    1) Kolla in Fasth tröja och reklamen längst ned till höger på tröjan (under 3-reklamen) det är hans personliga reklam. AIK har ju gjort så att man kan "köpa en spelare" och det företag som har köpt en viss spelare har sin reklam just där.

    2) Här är Gnagets bortatröja. (Utan reklam)

    http://2.bp.blogspot.com/-vA8SPQYhnyM/TmDqUoeV3LI/AAAAAAAAACM/5R8NqckJ1ms/s1600/bild%2B%25283%2529.JPG

    SvaraRadera
  4. Erra: Orsaken är att namnet står nedtill är att det inte gör så mycket om man inte ser namnet om tröjan hamnar innanför byxorna jämfört med om det vore ett företag som gör reklam där. Tror nog det företag som gör reklam där skulle bli lite putt om man inte såg deras logga fullt ut för att alla spelare inte har vett att ha tröjan utanför byxorna.

    SvaraRadera
  5. Här kan man se det tydligare - att det är olika reklam på alla tröjor...

    Kolla in reklamen under den högra 3:an på

    Rudslätts tröja här
    http://foto.jesperzerman.se/main.php?g2_itemId=18933

    Och sedan på Fasth:
    http://foto.jesperzerman.se/main.php?g2_itemId=18931

    Och här under en presentation av tröjan:
    http://foto.jesperzerman.se/main.php?g2_itemId=18877

    SvaraRadera
  6. Lirarn: Tack för länken till bortatröjan, var hittade du den?

    SvaraRadera
  7. Lirarn: Om du tittade på vad jag skrev så förstår du vad jag menar, du missförstod mig lite.

    Varför ha namnen på nederdelen om reklamen på överdelen inte finns? Tycker att det är konstigt att reklamen inte har uppkommit ännu på överdelen. Kostar det så mycket mer att även ha reklam på försässen?

    SvaraRadera
  8. Erra: Men reklamen ska tryckas dit. Det blir Svea Ekonomi som ska stå där. Men de har inte hunnit applicera den ännu. Men de ska hinna med det till premiären. Onödigt då att flytta namnen fram och tillbaka ovanför och nedanför nuffrorna beroende på om de hunnit applicera all reklam än.

    SvaraRadera
  9. nummer+siffrorna="nufforna" :D

    SvaraRadera
  10. Lirarn: Ja men det var ju det jag undrade hela tiden. Vilken reklam som skulle ha varit på överdelen av tröjorna. Bra att jag fick svar nu, men det kunde du ju nämnt direkt ;)

    Titta på det jag skrev tidigare: "Det som jag undrar över är vilken reklam som kommer in på ryggen när serien startar."

    Jag undrade om vilken reklam som skulle varit på överdelen, för hade det inte varit någon reklam tyckte jag det var onödigt att ha namnen på nederdelen.

    SvaraRadera