tisdag 20 september 2011

Derbyklassiker: AIK - Djurgården

Dags för en ny liten konceptserie här på hockeymode.se där jag tänkte göra speciella, retroinspirerade tröjor till några av Sveriges alla hockeyderbyn, ungefär som en svensk "Winter Classic" helt enkelt. Först ut blir AIK - DIF.

För Djurgården har jag hämtat inspiration från de tröjor klubben använde under större delen av 60 och 70-talet, men jag behöll de mörkare färgerna och ringen runt loggan. Jag tycker helt enkelt att det blir mycket snyggare så.

I AIK's fall är tröjan nästan en ren kopia av tröjorna laget spelade i under 70-talet.

Vem tycker du vinner det här tröj-derbyt?

AIK & Djurgården koncept, tröjor. (Klicka för större bild.)

11 kommentarer:

  1. Det är jämnt, men AIK får min röst, Mora-Leksand till helgen?

    SvaraRadera
  2. Av dessa föredrar jag DIF, men jag blev inte överförtjust i någon av dom. Bättre kan du! ;-)

    SvaraRadera
  3. Lägger min röst på DIF. Kul serie :)

    SvaraRadera
  4. Dif får min röst!!!
    Kan du inte göra det här konceptet med VIK-Örebro!!!

    SvaraRadera
  5. Blir denna serie bara över derbyn i samma serie eller kan man hoppas på exempelvis SAIK-Björklöven? Brynäs-Leksand är en annan.

    I samma serie:

    MODO-Timrå
    Malmö-Rögle
    Bofors-Örebro

    SvaraRadera
  6. Älskar båda. Fantastiska.
    Gillar att du har kvar ringen runt DIF-loggan, det är så mycket snyggare!
    Dock är jag lite tveksam till röda byxor. Men det kanske är just det som sätter den extra touchen.
    I övrigt är de sjukt snygga!

    SvaraRadera
  7. Något jag tänkte på igår när jag såg derbyt mellan DIF och AIK, var att AIK:s tröjor var väldigt genomskynliga.

    Tycker egentligen de är väldigt snygga, betydligt snyggare än förra årets bortatröjor, men det verkar som om de är gjorda i ett material som man ser rakt igenom. Framför allt Fasth såg ritkigt köjlig ut när man såg hans skydd under med gula detaljer. Påminde en del om Vancouvers riktigt gamla tröjor med V:n över bröstet.

    Sen ser det väldigt billigt ur när ränderna på armarna bara är påmålade.

    SvaraRadera
  8. Martin: Jag har inte helt bestämt mig än, vissa lag kommer ju liksom hamna utanför hur man än gör. Har väl tänkt mig dessa än så länge, men något från HA kommer det också bli:

    Modo - Timrå
    Luleå - SAIK
    Frölunda FBK

    Osäker på hur jag ska göra med HV, LHC, Växjö och Brynäs.

    Elfy: Röda byxor tog jag p.g.a att DIF använde det förr i tiden.

    Pihlbaoge: Mhm, jag tänkte på samma sak. Riktigt snygga men såg nästan lite billiga ut som du skrev,

    SvaraRadera
  9. Hockeymode: Hade vart kul om du försökte dig på Malmö-Rögle i HA. Hade vart kul att se vad du kunde göra, speciellt när det gäller Malmö. De är ju knappast kända för att ha haft speciellt klassiska matchställ genom åren...

    SvaraRadera
  10. gör brynäs-leksand

    SvaraRadera
  11. jag ber dig hockeymode gör en Löven-SAIK

    SvaraRadera