söndag 4 september 2011

Så var det ju det här med reklam...

Foto: Färjestads Facebook

Färjestad lade idag upp en bild på sin facebook-sida där ett par spelare poserar med SM-bucklan, antar att det är för användning i typ Aftonbladets hockeybilaga, men tyvärr så hamnar den lite i skymundan...

Har ni någonsin sett något så fult när det gäller en enstaka reklamlogotyp förut? Knappt en centimeter under klubbmärket har man alltså valt att placera en enorm logotyp för företaget 3, som förövrigt verkar storsatsa i Elitserien i år. De har redan lyckats förstöra Frölundas nya tröjor med sin gräsliga logga men det här tar ändå priset. Det är banne mig tragiskt att en stolt storklubb som FBK kan gå med på något sådant här.

Usch!

(Tack till "HenkeFBK" för tipset!)

31 kommentarer:

  1. Stackars tröja, och jag som trodde våldtäkt var olagligt i Sverige x)

    SvaraRadera
  2. Men usch! :P

    Fram till nu har jag alltid tyckt att AIK Hockey Härnösand alltid haft den enskilt fulaste reklamloggan på tröjorna med sin gröna Dina-reklam (se bilden), men nu är det en ny ledare i den grenen, det här var bara för äckligt fult!

    http://tinyurl.com/3n98jc9

    SvaraRadera
  3. Tycker att FBk tidigare har varit bra på reklamplacering, men i år ser det sämre ut. Reklam över pipingen, vilket man ändå kunde leva med. Men den hiskeliga 3-logon är ju bara för mycket.

    SvaraRadera
  4. man ser ju bara 3-logon :(

    SvaraRadera
  5. Fyfan. Blä. Ingå ett liknande avtal som det i NHL.

    SvaraRadera
  6. Kul att kunna bidra :)


    Men absolut, tyckte det var ett bottennapp härom året när dem hade 3 st länsförsäkringar-loggor längst ned men detta tar priset!

    (Nästan) värre än Timrås tröjor...

    SvaraRadera
  7. Angående nya tröjor med reklam.
    Idag körde Växjö med sina nya hemmatröjor för första gången i en match. Jag kan erkänna att jag tycker att dom såg bättre ut än vad jag tyckte ifrån början. Reklamen på dem är även väldigt "bra" eller vad man ska använda för ord där.
    Med andra ord "live" så ser dem bra ut, hur de sedan ser ut på bild eller på en tv skärm är en annan sak.

    SvaraRadera
  8. Fan vad tre satsar, de har nu förstört AIK:s, Frölundas och Färjestads tröjor. Det borde ju ge motsatt effekt, att folk börjar ogilla 3.

    SvaraRadera
  9. Jag har börjat ogilla 3.

    SvaraRadera
  10. den där "3" loggan var nog det fulaste jag sett xD

    SvaraRadera
  11. Skär sig ju totalt! Tydligen betyder pengar allt numer... Tips till FBK-fans: Behåll fjolårets matchtröja och bojkotta att köpa denna i eran klubbshop så kanske marknadsavdelningen i FBK fattar bättre en annan gång!!!

    SvaraRadera
  12. Överlag tycker jag den där tröjan är rätt ful. Ful grundmodell med "piping" och linjer på ärmarna som inte går hela varvet runt. Fult med reklamen vid halsen som ser rätt osymmetrisk ut, och framförallt då 3. Inte många rätt där inte.

    SvaraRadera
  13. Man kan väl säga att 3 lyckas rätt bra med sitt budskap i och med att alla ser loggan. Men frågan är vad övriga företag som gör reklam på tröjan säger om det? Jättefult. Gör om! Gör rätt! säger jag bara.
    AIK har ju åtminstone haft den goda smaken att integrera loggan i sitt övriga färgschema för reklamen om man säger så... även om de har den dåliga smaken att göra reklam just för 3.

    Förra året var det Energizer och Laga som satsade hårt på att exponeras med elitserielagen. Nu verkar det vara skitföretaget 3 i stället.

    SvaraRadera
  14. Det är en sak jag undrar så starkt.. Varför gör ingen i Elitserien som AIK? Har det med summan företagen betalar för att få ha loggan på tröjan? För jag kan tänka mig att 3 betalar mindre till AIK nu eftersom att loggan är helvit och smälter in på den svarta bakrunden medans den är i färg och sticker ut något fruktansvärt både på Frölunda och Färjestadtröjorna. Vi kan ju jämföra AIK med Frölunda då loggorna är på samma position och i princip lika stora. Jag förmodar att Frölunda får betydligt mer betalt då den är i färg och sticker ut.. Är det så att de får lika mycket betalt så förstår jag inte varför inte alla andra lag gör likadant och "kamouflerar" dem..

    För övrigt hatar jag det. Ska man vara glad över något så är det ju att jag stör mig mer på Färjestads än Frölundas, haha.. ;) Men nej, pinsamt. Tragiskt. Äckligt. Finner inte ord.

    SvaraRadera
  15. Haha, satan vilken ful tröja. Grunddesignen är så fruktansvärt tråkig och ful så att det finns inte. Sedan har man den där lilagula löfbergs lila loggan under kragen, med ett "STADIUM" tilltryckt kant i kant, vilket också är jävligt komiskt. Därtil har man lagt till Konsum och Elonmärken i all världens färger ÖVER en del av grunddesignen.

    Och så den maffigt härliga 3-loggan under det fruktansvärt fula klubbmärket.

    Jag är mållös. Det här är ju värre än tröjorna i SM-liiga.

    SvaraRadera
  16. Jag gillar 3 så länge de inte placerar sin spya på Modos matchställ. =)

    SvaraRadera
  17. Vem blir förvånad?
    Färjestad har ju genom åren aldrig varit sena med att sälja ut sin klubbdräkt och själ till högstbjudande.
    Här e en snabb färgkarta över deras färgval genom åren:
    60-70 talet- Lila, vitt, blått,rött.
    80-talet- Lila,Röd/vit/grönt.
    90-talet - Rött/gult/blått,Lila/Gul.
    2000- talet- Grön/svart/vit.

    Karlstadslaget skulle om man kunde sälja namnet om man kunde för en billig peng.

    Laget utan själ- Färjestads BK

    SvaraRadera
  18. Håll utkik på bloggen imorgon förresten, då skall Winnipeg presentera sina nya tröjor!

    SvaraRadera
  19. Det blir ju bara värre för varje säsong! Jag måste säga att reklam på matchställ kan vara bland det fulaste som finns. Matchtröjan ska ju vara helig! Jag tycker någon borde gå in snart och förbjuda reklam på matchställen. Dom får väl satsa på reklam på hemsidorna, i tv-sändningarna, periodpauserna, ice-projection och sargerna. Ingen reklam på matchtröjorna och isen tack!

    SvaraRadera
  20. Det är kul att se att så många har åsikter om reklam. Vad tror ni Det är som betalar löner drift av ett lag? Hur stor del av företagen som väljer att stötta en förening tror ni inte vill exponeras? Tänk om ni där ute!

    SvaraRadera
  21. Reklamen kan ju exponeras på så många andra sätt. Tror som många redan skrivit att för mycket reklam eller fula reklamblaffor på matchtröjorna snarare ger en negativ klang till oss konsumenter. Intressant diskussion är det iaf! :-)

    SvaraRadera
  22. Borås Hockeys nya tröjor med nya loggan...

    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=170438783034007&set=a.110501012361118.16799.108847482526471&type=1&theater

    SvaraRadera
  23. Hur många andra sätt än de som redan finns hos elitserie klubbarna skulle du kunna föreslå? Vad tror du står högst för de betalande företagen? Exponeringstid eller placering?

    SvaraRadera
  24. Tror att nr 1 när ett företag går in med sponsorpengar är att exponeras i positiva sammanhang. Enligt vad de flesta i den här diskussionen anser blir 3, i det här fallet, något negativt när de "förstör" ens favoritlags matchtröja med en ful skrikig reklamblaffa som dessutom placeras så att det neutraliserar det mest heliga - klubbemblemet!

    SvaraRadera
  25. Bilder från upptaktsträffen, där får man se alla lagens tröjor på en och samma bild.

    http://www.hockeyligan.se/index.php?article=6848

    SvaraRadera
  26. Det jag slås av direkt på bilderna från upptaktsträffen: Luleås tröja är verkligen ful som stryk.

    SvaraRadera
  27. Jonas: Och DIF gör en fuling och drar dit med en reklamfri tröja, lol!

    SvaraRadera
  28. Shit, vad stor Lules björn såg ut!

    SvaraRadera
  29. Hockeymode: Och på den officiella lagbilden står dif i de röda tröjorna med fjolårets reklam upp till och nedtill har de tejpat över reklamen med en tejp i annan röd nyans för att det troligen ska dit något nytt. Jättefult. Har inte hittat den på nätet än. Får se om jag kan ta en bild när jag kommer hem och scanna in på något sätt.

    SvaraRadera
  30. Nu har hockeyligan lagt upp Difs tröjor och kolla in själv vad jättefult det är med den röda tejpen över den gamla reklamen.

    http://www.hockeyligan.se/trupp/DIF

    SvaraRadera
  31. kan du göra ett litet inlägg om vad du tycker om färjestads dräkter denna säsong, har du sett den stora oranga reklamen på byxorna?

    SvaraRadera