lördag 23 juli 2011

Winnipeg Jets presenterar sina nya logotyper



De mest hypade och efterlängtade logotyperna i mannaminne blev tillslut officiellt presenterade sent igår kväll. Huvudlogotypen består av ett jetflygplan ovanpå ett rött lönnlöv inuti en blå cirkel, det är i princip loggan för det kanadensiska flygvapnet (Royal Canadian Air Force) fast lönnlövet har kombinerats med en flygplanssiluett. Såhär säger ägarna själva om inspirationen bakom loggan:
Logotyp för RCAF
“True North Sports & Entertainment felt it was important for the new Winnipeg Jets to develop a strong new identity,” said Mark Chipman, Chairman & Governor of True North Sports & Entertainment. “We felt it was important to authenticate the name Jets and we believe the new logo does that through its connection to our country’s remarkable Air Force heritage, including the rich history and relationship that our city and province have enjoyed with the Canadian Forces.”
De nya ägarna True North Sport & Entertainment speglas i loggan genom det vita "hacket" i den blå cirkeln som bildar en pil som pekar uppåt/norrut, man kan även tänka sig att den vita pilen tillsammans med det röda lönnlövet som sticker ut under flygplanet bildar en kompassnål. I en kompass pekar ju den vita delen mot söder men faktum är att jordens egentliga magnetiska nordpol ligger vid vår geografiska sydpol, alltså pekar den vita pilen i loggan i så fall mot den riktiga nordpolen - True North. Helt klart ett finurligt sätt att hedra de nya ägarna på, men är det snyggt? Nja sådär.

Loggan 90-96
När det gäller mina personliga tankar kring utseendet på den här nya loggan så är jag fortfarande inte helt säker på vad jag tycker. Jag gillar det allmänna konceptet bakom loggan och tycker att de rent generellt tänker i helt rätt banor, de vill ha en enkel, klassisk och stilren symbol som inte kommer kännas daterad om 5-10 år. På det sättet är den nya logotypen långt, långt bättre än samtliga tidigare logotyper som Winnipeg har haft. Inget illa menat, men jag förstår verkligen inte hur man nu år 2011 kan säga att deras förra logotyp är snygg, ett "J" som ser ut som en hockeyklubba, en färgklump som skall föreställa ett flygplan samt hela namnet intryckt i en cirkel. För mig så skriker det där 80/90-tal.

Jag tror att de som hellre hade velat se en gammal logga igen helt enkelt tycker så p.g.a nostalgiska skäl, och det är inget fel på det. Även jag ser mer än gärna en av deras tidigare logotyper på en retro tredjetröja i framtiden enbart p.g.a nostalgin. I sådana sammanhang och syften fungerar fortfarande de gamla logotyperna utmärkt, men inte som huvudlogga för det nya Winnipeg Jets.

Dessutom måste ni tänka er in i de nya ägarnas situation och hur de känner, detta var deras enda kvarvarande chans att sätta sin egen prägel på den franchise som man ju trots allt helt på egen hand har köpt upp. Det finns visserligen inga bekräftade uppgifter rörande detta ännu men det ryktas ganska starkt om att de ursprungligen inte hade några som helst planer på att döpa laget till Winnipeg Jets utan tanken var att uppgradera sitt skötebarn Manitoba Moose till ett NHL-lag. Anledningen till att TNSE överhuvudtaget köpte upp Minnesota Moose 1996 efter Jets 1.0 flytt var ju hela tiden att man en dag skulle få se NHL-hockey i Winnipeg igen. Men efter att köpet av Trashers blev officiellt gjorde ju staden och fansen ganska klart för TNSE att de ville få sitt Winnipeg Jets tillbaks och de nya ägarna hade nog tillslut inte direkt något annat väl än att ge dem vad de ville ha. Så då tror jag alltså att man resonerade som så att OK, fansen fick vad de ville när det gällde namnet men då måste vi göra något helt nytt med loggan och göra denna klubb till vår egen.

Klicka för större bild
Men jag är som sagt ändå inte helt såld på den nya loggan trots att de enligt mig tänkte helt rätt när de skulle ta fram den, det känns nämligen som att det fattas något liksom. Diverse sidor på internet har ju fullkomligt kryllat av olika rykten och förslag på hur logotypen borde se ut och jag såg faktiskt ett koncept (se till vänster) för ett par veckor sedan som i princip är identisk med det officiella märket. Jag minns att jag då verkligen gillade idén men det såg liksom ganska tafatt ut och det är ju såklart försåtligt när det är snabbt ihopklippt av någon snubbe i Photoshop. Nu har jag sett den officiella logotypen och jag känner nästan samma sak som för konceptet, jag gillar idén, det är simpelt och stilrent men det är fortfarande något som fattas. Jag saknar någon slags "wow-faktor" för att jag skall tycka att det här är en riktigt snygg logga värdig ett NHL-lag. Alltihop känns ärligt talat en aning "B". De båda sekundära logotyperna är rätt snygga dock fast det spelar ju inte riktigt lika stor roll.


Sammanfattningsvis kan man säga att jag tycker det är bra att det blev något helt nytt, "i teorin" älskar jag den, det kunde ha varit mycket värre men det saknas det där lilla extra i utförandet för att den skall vara mer än bara OK enligt mig. Dock är det mycket möjligt att den kommer växa på mig med tiden och när jag får se den på riktigt på matchtröjorna.

Vad tycker du?

7 kommentarer:

  1. Bland de snyggaste märkena i NHL. Snyggare än de gamla!

    SvaraRadera
  2. Grymma tkr ja! :)

    SvaraRadera
  3. Är det märken för den amerikanska college hockeyn eller för det Kanadensiska flygvapnet? jag kan inte bestämma mig redigt där. Att tycka att detta ser bättre ut än det gamla? Ja då har man nog gått på spriten lite för hårt i afton

    SvaraRadera
  4. Skitsnygg kan du inte göra lite tröjor till Jets

    SvaraRadera
  5. Anonym2: Det skall jag absolut göra.

    SvaraRadera
  6. Riktigt snygg! älskar den!

    SvaraRadera
  7. Tycker deras gamla logga är bättre. Den nya ser bra ut, men dock hade det varit bättre med lite klarare färger.

    Vore grymt om du gjorde tröjor till Jets nu, men även i andra former än "dina mallar" som används alltid idag. =)

    SvaraRadera