fredag 8 juli 2011

Luleå presenterar tröjor för European Trophy

Luleå visade under kvällen upp skisser på de tröjor som man skall använda under försäsongsturneringen European Trophy som startar den 11 Augusti. Designen ser ut att vara inspirerad av Minnesota North Stars gamla tröjor, enligt mig en av de allra snyggaste tröjorna någonsin i NHL, och modellen passar verkligen bra ihop med Luleås färgschema. Hemmatröjan är riktigt vass medan jag personligen tycker att bortatröjan kanske blir lite väl vit och tråkig, eller så höll man på Vancouver Canucks runt 1994 och fullkomligt älskar den, se länk.

Officiella skissen från Luleås hemsida, klicka för större bild
En lite intressant detalj är det lilla, lilla numret precis under kragen, det har jag då aldrig sett på en hockeytröja förut. Vet inte om det är ett eget designgrepp av Luleå eller om det är en slags standard i ET.

Hursomhelst så får det här matchstället helt klart godkänt av mig, skall bli intressant att se vad Luleå kommer upp med för matchställ till Elitserien kommande säsong. För den där bloggkommentaren som jag skrev om för ett tag sedan verkar ju stämma än så länge.

-Det kommer att vara en uppsättning tröjor till European Trophy – som har andra förutsättningar när det gäller reklam osv. Och det kommer vara en annan uppsättning tröjor till Elitserien. När de skall presenteras är inte helt klart än.

Vad tycker ni om tröjorna?

Snabb, egen skiss. Ja, kragen ser förjäklig ut.
 

5 kommentarer:

  1. Mycket fin. Som Calgary fast snyggare.

    SvaraRadera
  2. Btw, håller verkligen med dig om North Stars. Tycker att de hade snygga uniformer under hela 70-80talet, men när de lade till svart som accentfärg med svarta byxor blev det verkligen perfekt. Dock förstördes det hela när de byte till svart som huvudfärg, känns lite som de redan rebrandade för Dallas där.

    SvaraRadera
  3. Jonas: Så vart det absolut, Dalas behöll ju exakt samma tröjor när de flyttade. Snygga som satan var de hursomhelst.

    SvaraRadera
  4. ET-tröjorna brukar vara rätt snygga... Bara Rbk Edge utan reklam :)

    Dock så gillar jag inte numret precis under kragen. Vet att ZSC (<-- ?) Lions i Schweiz har något liknande eller i alla fall har haft. Dem borde gått på samma spår som Buffalo och San Jose i NHL och haft numret lite till sidan om.

    Annars så är det kanonsnygga tycker jag, enkla och stilrena.

    SvaraRadera
  5. Anonym: Dessa tröjor ser ut att vara Bauer dock, ingen reklam gör hursomhelst löjligt mycket för utseendet.

    Nej, jag förstår inte riktigt heller vad det är för mening med numret där under kragen.

    SvaraRadera