måndag 18 juli 2011

Elitseriens snyggaste logotyp: Resultatet + Min egen ranking

Rösterna är räknade och det är dags att besvara frågan: Vilket lag har Elitseriens snyggaste logotyp?

Jo, enligt de drygt 700 personer som har röstat så ser det ut såhär:

1. AIK - 361 poäng














2. HV71 - 247 poäng










3. Växjö - 211 poäng














4. Brynäs - 187 poäng
5. MODO - 185 poäng
6. Skellefteå - 180 poäng
7. Djurgården - 130 poäng
8. Luleå - 115 poäng
9. Färjestad - 108 poäng
10. Frölunda - 88 poäng
11. Timrå - 82 poäng
12. Linköping 43 poäng


AIK tog alltså (föga överraskande?) hem det här med hela 114 poängs marginal, det känns som att vi har en klar vinnare. AIK har Elitseriens snyggaste logotyp!

Många kommer naturligtvis tycka att den här listan är helt åt skogen felaktig och det går ju bara inte att komma undan det faktum att det är svårt att hålla en helt representativ omröstning, speciellt när det är enkelt att välja med hjärtat istället för hjärnan. Men, drygt 700 personer har röstat och jag har länkat till omröstningen på forum/bloggar tillhörande samtliga lag, jag kan inte få fram en bättre lista än såhär utan detta är vad vi får gå efter och samtliga lag på listan har förtjänat sin placering.

Dock är ju det här är en fråga om tycke och smak och alla tycker vi nog lite olika, därför hade jag tänkt att dela med mig av min högst personliga ranking.

Betygsskala:


5 = Perfekt
4 = Snygg
3 = OK
2 = Sådär
1 = Ful

1. AIK - 5 - Jag tycker som omröstningen, emblemet är helt enkelt ruggigt snyggt.

2. Skellefteå - 5 - Skölden gör sig väldigt bra mot det gula bladet, underbar logga men den slår ändå inte originalet.

3. Djurgården - 4 - Inte riktigt samma klass som AIK-klubbarna men fortfarande en väldigt snygg logga.
4. Färjestad - 4 - Ligger precis hack i häl på DIF, en enkel men vacker sköld. Finns inte direkt något att klaga på.


5. Brynäs - 4 - Lite annorlunda form och jag gillar det, men på något sätt är den ändå lite tråkigare än DIF/FBK.


6.MODO - 3 - Jag har ingen aning om vad det skall föreställa, ganska fult typsnitt men det funkar ändå helt OK
7.Växjö - 3 - Likt DIF/FBK en enkel och stilren sköld men den känns lite väl trist, behöver mer färg.
8. HV71 - 3 - Är väl kanske ingen höjdare rent designmässigt men det fungerar hyfsat på tröjan och det är huvudsaken.


9. Frölunda - 2 - Rätt stilrent och ser hyfsat ut rent designmässigt men själva konceptet med indianen drar ner betyget.

10. Timrå - 1 - Själva örnen ser OK ut men det är för mycket grejer runt omkring för att helheten skall fungera.
11. Luleå - 1 - Femåringar kan nog tycka att det här är en häftig logga och det säger väl allt?


12. Linköping - 1 - Lejonet är bara så otroligt fult att jag inte kan göra annat än sätta LHC sist.




Så,  det var min ranking. Vad tycker du?

Förresten, skulle ni vilja se en likadan omröstning för Hockeyallsvenskan?



18 kommentarer:

  1. Din ranking håller jag absolut med om. Att HV kan bli tvåa i "folkomröstningen" är skrämmande.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med din ranking, omröstningen däremot är helt åt skogen.

    SvaraRadera
  3. Hv71s logga ÄR gôr-snygg! Även om jag röstade på AIKs och är Fbk-are själv...

    //Henke

    SvaraRadera
  4. Aiks logga är rätt så snygg men jag tycker att deras färger är så sjukt tråkiga. HV71 borde inte ens vara top 5 och Skellefteå och Färjestad borde enligt mig vara längre upp.

    SvaraRadera
  5. Tycker att Luleå har en riktig snygg logga likväl som Frölunda. Förstår inte mig på ditt resonemang riktigt. En logga kan faktiskt vara snygg även om den inte är en traditionell.

    Tyvärr är det för många personer som har lite väl tråkig fantasi här inne. Allt ska vara traditionellt och konservativt. Jag säger inte att ni har fel, men tycker att man kan bredda sitt hockeytänk ibland.

    SvaraRadera
  6. GÖR EN MED ALLSVENSKAN OCKSÅ!!!

    SvaraRadera
  7. Röstade på AIK och Djurgårdens som snyggast, och det står jag fast vid. Ogillar båda klubbarna starkt, men det finns stil och klass där.

    AIK:s klubbmärke är helt makalöst snyggt faktiskt, och de som klagar på färgerna där ska nog tänka igenom det igen. Färgerna är faktiskt inte Svart och guld på klubbmärket, utan mörklila och guld.

    Djurgårdens känns mer simpelt, men samtidigt mer stilrent. Färjestads tycker jag är ganska likt Djurgårdens, men det går bara i två färger (om man räknar bort kransen) viket jag tycker är väldigt tråkigt om man ska ha en så simpel logga.

    Annars tycker jag att Brynäs är väldigt snygg, och den är ganska orginell också. Luleås gillar jag faktiskt betydligt mer idag än deras gamla logga. Björnen må vara ful som stryk, men i övrigt är den snygg tycker jag.

    Övriga alg har det lite sämre. Frölundas Indian är egentligen rätt snygg, men det faktum att det är en jävla indian är så grymt pinsamt för alla oss Göteborgare, och bara en sån sak gör att jag vill bränna indianfan och begrava den djupt.

    MoDo:s sak vet jag inte vad det är ens. Snyggt är det dock inte. Ser snarare ut som om något smetat ut det riktiga klubbmärket.

    Linkpings logga har egentligen potential, men lejonet är väldigt fult.

    HV:s ogillar jag skarpt, den är ju bara text, riktigt ful. Skellefteås är också väldigt tråkig. Skölden sitter rätt snyggt i lövet får man ge dem, men själva skölden är rent av groteskt, och det är ett pinsamt plagiat av AIK:s sköld, där man till och med tagit med solen från AIK:s sköld.

    Timrås behöver väl knappast ens kommenteras vad som är fel med den och Växsjös känns mest själös.

    Det känns som om man försökt skapa en sköld som ska verka stilren och anrik, men ett lag som heter "Lakers" kommer aldrig kunna bli anrikt i mina ögon. Nu ska man visserligen ha klart för sig att den gamla loggan var mycket mycket värre, men den här känns väldigt ofärdig.

    SvaraRadera
  8. Philbaoge: Mörklila och guld? Det får du allt visa en pålitlig källa på. Jag som gnagare VET att det är Mörkmarin-blå som är den ursprungliga mörka färgen på skölden.

    Men omröstningen var ju rätt onödig - den bara bekräftade det som redan tidigare slagits fast och då på världsnivå - att AIK har världens vackraste klubbmärke. AIK - lite finare, lite bättre.

    SvaraRadera
  9. Bengan: Mycket möjligt att det är Mörkmarin-blå, har för mig att jag läste inför lanseringen av den tröjan man bar mot Rosenborg i championsleauge kvalet (den här tröjan http://www.uefa.com/MultimediaFiles/Photo/competitions/Comp_Matches/01/51/05/58/1510558_w2.jpg) på AIK:s hemsida att det var en mörklila färg, men jag kan missminna mig.

    Kontentan av det hela är att det i alla fall inte är Svart och gult som är färgerna på AIK:s sköld.

    SvaraRadera
  10. Pihlbaoge: Jodå det finns gult på AIK:s sköld. Bakgrunden till texten i guldbokstäver är gul. Men det är mer gult än guld. Fotbollströjorna du såg var mörkt marinblå. De kan se annorlunda ut beronde på ljuset på fotot. Samma mörkmarinblå färg ska dyka upp på ett tredjeställ för hockeylaget kommande säsong.

    SvaraRadera
  11. Bengan: Jajemän, skall bli intressant att se vad de kommer upp med. Marinblått och guld låter iaf jäkligt snyggt "på pappret".

    SvaraRadera
  12. AIK+Sjöfart= SANT:-)
    Marinblått skulle passa bra till guld!
    När kommer omröstningen av allsvenskan???

    SvaraRadera
  13. Anonym: Den kommer upp på Söndag alternativt Måndag.

    SvaraRadera
  14. Att HV hamnade någonstans annat än sist är lite udda, men så är det ju en internetbaserad omröstning så man kan ju inte förvänta sig så mycket. HV71 har en logga som ser ut att komma från 70-talet och ser enormt daterad, omodern och ful ut. AIK, Djurgården, Skellefteå, Brynäs som har tidlösa loggor som alltid fungerar borde legat i topp.

    SvaraRadera
  15. Att påstå att AIKs logga inte är en produkt av sin tid känns underligt, när klubben bildades har jag en känsla av att vapensköldar var normen och att det sedan har fortsatt att vara uppskattat kan ha att göra med vår historia och samhället i sig. Vad HV beträffar verkar det rimligt att det ser ut som något skapat på 70-talet med tanke på att det var då klubben bildades. För er som inte har koll står HV71 för Huskvarna Väterstad 71. kommet ur att Husqvarna IF och Vätterstads IF slogsamman 1971.

    SvaraRadera
  16. Jag kan berätta för dig vad Modos märke ska föreställa.

    Modo hockey är sponsrat utav HOLMEN, som du säkert vet. Utan detta företag skulle inte föreningen vara som den är idag. Kanke inte ens finnas.

    HOLMEN är ett pappersbruk. Papper är gjordt av trä(d), hehe. Eftersom Modo är så beroende utav HOLMEN så ska Modos märke likna ett lite annorlunda löv. Som du säkert kan lista ut varför. Det är ganska invecklat, men nu vet du iaf vad det ska se ut som.

    Tack för mig! :)

    SvaraRadera
  17. Isberg: Jag vet att Modos allra första märke (alltså Alfredshems) sägs vara inspirerat av formen av en avsågad stubbe. Däremot har jag aldrig hört teorin du nu skriver, något du hittat på själv eller har du någon källa?

    SvaraRadera
  18. jag har hört det från en vän som bor uppe i Övik. Det lät dessutom inte som en så osannolik teori.

    SvaraRadera