torsdag 21 april 2011

Växjö's nya look presenterad

Det dröjde inte länge förens vi fick se Växjö's nya profil. Smålandsposten kan idag visa hur Växjö komme se ut nästa säsong.





Tröjorna är kopior av NY Islanders gamla tröjor, samma design som Leksand och Västerås använde sig av den gångna säsongen. Men, Islanders använder de ju inte längre, Leksand och Västerås spelar som bekant i Allsvenskan och färgkombinationen är unik inom svensk elitidrott överhuvudtaget. Alltså kommer dessa tröjor inom kort associeras starkt med Växjö Lakers i gemene mans ögon. Av mig får de nog bara ett G i själva utförandet av tröjorna, bytet av färgschemat är helt rätt väg att gå men tröjorna var lite väl förutsägbara.

Vad ska man säga om loggan då? Tja, jag kunde verkligen inte föreställa mig att den skulle se ut såhär. "Växjö Lakers", Smålandslejonet samt två stjärnor i vitt på en tvåtoners-orange sköld med brun/guldig outlineing. Enkelt och stilrent men jag måste nog säga att det faktiskt är lite väl enkelt. Var sjutton är det blåa förresten, huvudfärgen på tröjorna ni vet, och var kommer den där brun/gula färgen ifrån? Det känns som att de hade kunnat gjort det lite, eller kanske t.om. bra mycket bättre än såhär. Dessutom så kan jag inte låta bli att tänka på Arsenal's logotyp när jag Växjö's nya sköld.


Som helhet så tycker jag inte att Växjö förtjänar mer än ett G- i betyg för sin nya look. Helt rätt tänkt men jag tycker att man kan göra  det bättre än såhär.

Vad tycker ni? Vilka tröjor föredrar ni, dessa eller de förlag som jag postade igår? Vad tycker ni om den nya loggan?

33 kommentarer:

  1. Loggan ser oerhört blek ut, speciellt på bortastället. Allt känns hemmanickrat dvs inte gjort av ett proffs. Helt rätt att byta till orange, även om tröjan borde varit unik o inte en rip-off på Islanders.

    SvaraRadera
  2. Otroligt hur man kan förstöra Blå/orange combo. Riktigt tråkigt hur dom har tagit rätt upp å ner Islanders (gamla) design och Arsenal´s sköld.. men ett lag med 0 tradition som växjö så passar det perfeckt...

    SvaraRadera
  3. Hur gör du dina tröjor?

    SvaraRadera
  4. Tröjorna är väl okey, men är för att jag gillar Islanders gamla! Men loggan var bland de fulaste jag sett om jag ska vara ärlig då kan dom lika gärna behålla sin gamla...

    SvaraRadera
  5. Varför inte bara göra om gamla loggan? Gjorde en bild med gamla loggan i Orange och Blå

    http://img683.imageshack.us/i/lakersss.jpg/

    SvaraRadera
  6. Som eget svar till min fråga, ursäkta mig för att jag missade ditt inlägg där det står hur man gör. Jag tror jag förstår nu.

    SvaraRadera
  7. Har du nån idé om hur Borås nya logga ska se ut? läst att dom ska byta ut den nuvarande :)

    SvaraRadera
  8. Leaf: Håller med om att det där hade varit snyggare.

    Senast postande anonym: Ska Borås skaffa sig en ny logga? Det var verkligen på tiden, men tyvärr en nyhet för mig. Jag ska försöka luska i det!

    SvaraRadera
  9. hmm, några relexioner:
    det ser lite knasigt ut när X:et i växjö (eller snarare hela namnet) inte ligger i mitten av skölden... dessutom är L och S i lakers skeva till skillnad från de övriga bokstäverna. och kolla S:ets förhöjning...?! vem har gjort detta? är det fonten arial? det är otroligt amatörmässigt gjort. i övrigt tycker jag idén är ganska stilren. jag hoppas bara att det här inte är versionen som går till tryckpressarna.

    SvaraRadera
  10. om det orangea vore rödare skulle det se ut som, hmm, är det inte slovakiens vm-dräkt? (kombo logga+färger)

    SvaraRadera
  11. Måste bara säga att det är grymt kul med alla kommentarer, keep 'em coming!

    SvaraRadera
  12. Vill bara säga som lakersfan så skulle jag bli grymt besviken om detta blir den officiella logotypen.

    SvaraRadera
  13. Hockeymode, du har återigen bevisat att du är outstanding på det här med hockeydesign... ;) Dina förslag är definitivt bättre än ovanstående.

    Sedan så är det bara att konstatera att du verkligen har stenkoll på ALLT som har med hockeytröjor och klubbmärken att göra. Snacka om att vara otroligt initierad och kunnig.

    Tummen upp!

    SvaraRadera
  14. Bollnäs elitserielag i bandy spelar i orange/blått och vitt så växjö är inte först med färgkombinationen i idrottssverige.

    SvaraRadera
  15. Jag skrev ju faktiskt idrott. Nej men allvarligt talat, det har du helt rätt i. När jag själv satt och tänkte så kunde jag inte komma på något lag som spelar i blått och orange. Hur som helst så är de ensamma inom svensk elitishockey.

    SvaraRadera
  16. Tänkte jag skulle göra en logotype bara för att se ifall någon gillar min bättre en den som är gjord:
    http://www.ladda-upp.com/bilder-a/thumbs/large/v_C3_A4xj_C3_B6_lakers_6-8.jpg

    SvaraRadera
  17. Som AD på reklambyrå (drygt, jag vet) ger jag tummen ner till detta. Originalet ser ut att komma från en ung praktikant.

    En pinsam Arsenal-rip-off fast med ett tråkigt typsnitt. Min gissning är att denna sköld blir kortlivad och inom kort omritad av "sonen som gick media".

    Plus till modellen som jag faktiskt tycker är riktigt snygg. Synd att det är Islanders ut i muddarna. SKAPA NÅGOT EGET!

    Elakt, men välförtjänt.

    SvaraRadera
  18. Mitt svar till signaturen Osynlig: Touché, verkligen på pricken sammanfattat!

    Helt uselt och tråkigt typsnitt, som någon glad amatör dessutom försökt sig på att hotta upp genom att skeva lite efter tycke och smak!

    Växjö hade här en gyllene chans att göra någonting riktigt fräckt och eget. Man tog den inte. Att dessutom kopiera en befintlig NHL-tröja (fast ett år för sent) känns inte direlt stekhett ...

    SvaraRadera
  19. En sköld skall ritas utav kärlek...
    Av kärlek bygger man profil...

    SvaraRadera
  20. Vet inte om ni tänkt på det. Men Djurgården, Färjestad, Modo, Södertälje, Linköping, Västerås, Leksand, Mora, Växjö m fl spelar alla med NHL-tröjor (Reebok) i andra färger. Att man kommer att ha en NHL-tröja som mall är m a o givet. Men att kopiera Islanders rakt av är trist och fantasilöst. Senaste tröjörna är ju Buffalos med andra färger: http://www.nhluniforms.com/Sabres/Images/Sabres25.png

    Så bör man göra nu också, och älja exempelvis övre eller nedre här, och byta ut färgerna mot orange och blått: http://www.nhluniforms.com/Penguins/Images/Penguins35.png

    SvaraRadera
  21. Anonym:
    Jag har faktikst skrivit ett inlägg i ämnet:

    http://hockeymode.blogspot.com/2011/03/elitserielagens-troj-syskon-i-nhl.html

    Man behöver inte välja en NHL-tröja som mall om man inte väljer edge-modellen.

    SvaraRadera
  22. Lite tamt i utförandet och som redan påpekats finns det andra exempel på färgkombinationen i Idrottssverige. Bollnäs i bandy är ett, fyrfaldiga svenska mästarna i handboll - IFK Kristianstad ett annat. Pratar vi hockey och lag i högsta serien så har Strömsbro och Heffners/Ortviken definitivt spelat i färgkombon ifråga, möjligen även KB Karlskoga i början av 70-talet. Hårt Televerket-sponsrade Vita Hästen spelade inte i högsta serien, men gjordet det också i blått, vitt och orange. Dock underligt att den varit heldöd i svensk topphockey i drygt 20 år.

    SvaraRadera
  23. Så sant. Men det är väl troligt att man väljer edge-modellen.

    SvaraRadera
  24. Åbro kommer nog att jubla. Kanske en ny storsponsor? Jag håller med ovanstående kommentarer när det gäller typsnittet som man har försökt att hotta upp på ett klart amatörmässigt sätt. Lejonet måste ritas om. Det är så dåligt gjort att man skäms som Smålänning. Jämför med Åbro på abro.se Formen på skölden är till 100% en kopia av Arsenal. Föga originellt i sammanhanget.

    SvaraRadera
  25. Björn: Tack för historielektionen! Som sagt, hela idrottsverige var att ta i men likväl unik inom svensk hockey idag.

    SvaraRadera
  26. Haha så risigt alltså en ren rip off av både Arsenal och Åbro.. Pinsamt av Växjö anställ någon som kan göra logo.. Hockeymode hade nog gjort jobbet 10 gånger bättre!

    SvaraRadera
  27. Leaf: Nehe du, en bättre logotyp hade jag inte kunnat GÖRA, dock så undrar man ju om någon på firman har någon smak överhuvudtaget. ;)

    SvaraRadera
  28. Anledningen till att Lejonet liknar Åbros är ju att båda är baserade på Smålands landskapsvapen. Måste säga att jag gillar loggan, lite mer klasiskt design än vanliga hockeylogor. Den är lite mer åt fotbollshållet.

    SvaraRadera
  29. Vad gäller logon så skulle man ha höger eller vänster halva blå, valt ett annat typsnitt samt ha texten Växjö större och Lakers mindre. Om jag orkar ska jag testa och se hur det blir.

    SvaraRadera
  30. Idén till loggan är otroligt snygg men själva utförandet har misslyckats på nått sett, ser lite halvgjort ut.
    Men Ett + till den stilrena looken.
    Sen är det kanske svårt att ha en färgkombi som är helt 100% unik, den bygger ju ändå på en historia i växjö.

    SvaraRadera
  31. Så här tycker jag är snyggare. Vad tycker ni?

    https://lh4.googleusercontent.com/_3wXgbAsrzdQ/TbH7EOdiX2I/AAAAAAAABaw/iRktORaf9IY/V%C3%A4xj%C3%B6%20Lakers.jpg

    SvaraRadera
  32. Betydligt snyggare med blått i logotypen. Nu blir det lite tryck i den!

    SvaraRadera
  33. Som Växjö bo(men inte supporter till klubben) och stolt Smålänning hoppades man på något betydligt bättre. Men gillar ändå att Smålands landskapsvapen är med i loggan, men jag hoppas att dom filar lite mera på detta innan allt trycks upp osv.

    I övrigt hittade jag nyss hit till denna sida, schysst att kunna följa en sida på svenska och med svenska lag. Annars sitter jag en del på icethetics och nördar, så tack till dig!

    SvaraRadera