onsdag 13 april 2011

Tröjändringar i Elitserien till nästa säsong * Ny info rörande SAIK *

Detta är vad jag vet i nuläget.

AIK

Nytt Hemma och bortaställ.

Så som jag har förstått det så kommer designen till grunden vara den samma som i år, tre gula ränder på svart bakgrund. Just nu skall man ha några olika förslag som man jobbar med men helt säkert är att de hemska siffrorna kommer att bytas ut till några lite mer stilrena och citat: "Vi kommer att göra små detaljförändringar så att reklam, text och design bättre fungerar ihop".

Jag skulle tro att det är relativt sannolikt att de kommer vara väldigt lika de förslag som jag har gjort till AIK:

Mitt personliga förslag åt AIK

Brynäs

Nytt hemma och bortaställ

Axel-oken kommer naturligtvis vara kvar men det är också i princip det enda som jag vet om designen. Det rör sig antagligen inte om några särskilt stora förändringar, lite osäkert dock om de kommer köra vidare på sina gul/svarta bortatröjor, gå tillbaka till röd/gula eller någon helt annan färgkombination. Jag ska försöka luska mer i det hela.



Djurgården

Samma tröjor som i år.

Djurgården skrev ett treårsavtal på sina nuvarande tröjor där nästkommande säsong blir den sista. Om det blir den blåa eller röda tröjan som får äran att agera hemmatröja återstår att se. Min högst personliga gissning är att de håller fast vid den röda. Naturligtvis kan det bli lite annorlunda reklam på tröjorna.




Frölunda

Nytt hemma, borta och tredjeställ.

Japp, Frölunda kommer äntligen byta ut sina tröjor som de har haft ända sedan 2004! Det enda som jag känner till om själva designen är att de satsar på en lite mer "clean" tröja med mindre antal fält. Vad det verkligen betyder vet jag egentligen inte men jag antar att de kommer använda en mer klassisk stil. Vad jag däremot vet är att de kommer ha en röd hemmatröja, en vit bortatröja och en grön tredjetröja. Jag skulle tro att tredjetröjan bara kommer vara en grön variant av hemmatröjan precis som Djurgården har det just nu och som Frölunda ju faktiskt hade för ett par säsonger sedan.


Linköping  

Samma tröjor som i år.

Som jag misstänkte så kommer LHC ha samma tröjor i minst ett år till, någon reklamplats kommer dock ändras. Dessutom kommer de spela i samma reklamfria  försäsongsställ under European Trophy-turneringen som de gjorde i år.

 MODO

Nytt hemma och bortaställ.

Jag har inte så mycket fakta så att jag kan ge några detaljer av designen än men rent allmänt så kommer grönt att få en mer framträdande roll samtidigt som svart drar sig tillbaka allt mer. De kommer även att spela med vita hjälmar på bortaplan, något som Modo inte har gjort på flera år. Jag vet inte om de gör det av fri vilja eller om det har ställts krav på vita hjälmar på bortalaget.

Jag vet att Modo inte är ett elitserielag i denna stund  men fram tills att det är klart så får de vara med här.


Skellefteå  NY INFO

Nytt hemma och bortaställ. 

Skellefteå kommer byta till edge-tröjor, de moderna, lite tightare tröjorna som används i NHL samt av några Elitserielag (FBK t.e.x). Det kommer inte bli några större förändringar utan större delen av den nuvarande designen skall föras över till de nya tröjorna. Hittills så har inte ett enda ES-lag kunnat välja en egen design om de ska ha Edge utan, som jag skrivit om i ett tidigare inlägg, de har varit tvungna att sno ett NHL-lags design. Som ni säkert vet så är SAIK's tröjor ganska unika i hockeyvärlden och inget lag i NHL har liknande ränder på axlarna. Hur går det ihop då? Jag tror att de istället kommer sno designen från den kanadensiska juniorligan CHL.

I CHL spelar nämligen laget Ottawa 67's och deras nuvarande tröjor skulle passa perfekt åt Skellefteå om man gör om de lite. Därför tror jag att Skellefteå nästa år kommer spela i svart/gula varianter av dessa tröjor:







Timrå  

Samma tröjor som i år.

Timrå kommer också spela i samma tröjor minst ett år till, även här kommer dock reklamen se lite annorlunda ut.
..........................................................................................................................................................................

Detta är som sagt det som jag verkligen har belägg för i nuläget. Tittar man på övriga lag så är vissa mer troliga att byta än andra då man vanligtvis använder samma tröja i 2-3 år. Luleå har haft sina  i två år,  Färjestad, HV och Växjö har samtliga bara haft sina tröjor i ett år.


Det är nu som jag verkligen behöver alla läsares hjälp, jag kan omöjligen snappa upp alla rykten som florerar runt.

Vet ni någonting mer om AIK, Frölunda, Brynäs, Skellefteå eller Modo? Skriv!
Vet ni ifall något annat lag kommer att byta tröjor eller vet ni att de inte kommer byta? Skriv!
Vet ni något om något lag i Hockeyallsvenskan? Skriv!

Kommentera eller mejla:
hockeymode@live.se

5 kommentarer:

  1. Ja, det var ju ingen dålig design, nog för att den vi har nu också (Skellefteå AIK) känns bra men dessa var ju inte så illa de heller!

    SvaraRadera
  2. Tror det kommer bli riktigt snyggt. Samma snygga design men tightare tröjor som faktiskt gör en hel del utseendemässigt.

    SvaraRadera
  3. Edge-tröjorna har jag diggat i 2år och verkligen velat att man byter till. Låter som goda nyheter om det blir så. RBK Edge är överlägset snyggast.

    SvaraRadera
  4. Finns väl en risk för att Frölunda byter till de Edge tröjorna man spelat i under försäsongerna den senaste tiden. Hoppas i alla fall det, de är ritkigt snygga. Gärna att man byter bort den fula indianen på bröstet också.

    SvaraRadera
  5. Pihlbaoge: Jag tror faktiskt inte det, som jag förstod det så var det helt nya tröjor på gång. Men snygga är de helt klart.

    SvaraRadera