lördag 23 april 2011

Ännu mera Växjö

Jag har funderat lite mer på det faktum att Växjös nya logga inte innehåller en pixel blått samtidigt som deras tröjor är övervägande blåa. Jag kan bara inte få det att gå ihop. Läser man sedan vad Växjö själv säger om sin nya look så är det ett väldigt fokus på just att nya Växjö är orange och att den orangea färgen knyter an till klubbens historia.

- Den inledande orsaken är att vi inte vill gå in i Elitserien med en färguppsättning som man finner hos många andra klubbar. Vår ambition var således att hitta en väg till att både skapa ett klassiskt klubbemblem men också i en helt egen färg. Det gäller det att våga sticka ut och utan att gå för långt. Färgen är hämtad från klassiska Växjös HC färguppsättning och på så sätt band vi ihop vår egen historia genom färgvalet orange, vitt och guld.

 Notera att de inte ens nämner blått i snacket om sina nya färger. De syftar visserligen främst på logotypen men jag tänker som så att om man har planer på att köra vidare med sina blå-orange-vita matchställ så borde man väl åtminstone nämna någonting om blått?

Ni kanske förstår vart jag vill komma med det här, jag börjar nästan misstänka att Växjö i framtiden kommer slopa det blåa och köra fullt ut på orange-vitt-guld, åtminstone i tröjorna. Att köra på orange byxor och hjälmar skulle antagligen se ut som jag vet inte vad. Det är mycket möjligt att jag bara blåser upp en liten grej och är helt ute och cyklar, jag menar varför valde man då blåa tröjor överhuvudtaget om man nu egentligen planerar att köra på orange? Kanske trodde man att det skulle vara en för drastisk förändring att byta helt till orange direkt, kanske fanns det inga andra lämpliga tröjor att tillgå? Jag vet verkligen inte.

Men oavsett om jag bara är helt ute och cyklar eller inte så kunde det ju vara intressant med en tredjetröja som matchar loggan, såhär skulle en tröja i orange, vitt och guld kunna se ut:


Vad tror ni, skulle det kunna fungera?



*Update*

En person som kommenterade ville se ovanstående tröja i en orange-blå-vit variant och här är den.

  

19 kommentarer:

  1. Gräsligt. Lägger in länken till mitt förslag till logo även i den här tråden.
    https://lh4.googleusercontent.com/_3wXgbAsrzdQ/TbH7EOdiX2I/AAAAAAAABaw/iRktORaf9IY/V%C3%A4xj%C3%B6%20Lakers.jpg

    SvaraRadera
  2. Det skulle faktiskt kunna funka med tröjorna här ovan! Men det krävs en mörk färg, helst svart, på brallorna om det inte skall bli allt för pråligt. Svarta brallor, svarta handskar och vit alternativt svart hjälm till denna signaflärgade tröja skulle kunna bli hur läckert som helst! Då skulle lejonet och Väjö Lakers nog få ha svart outline. Eller varför inte en helsvart sköld ...?

    Det ena leder till det andra ;-)

    SvaraRadera
  3. Anonym nr 1: Något sådant där skulle helt klart kunna funka, snygg idé.

    SvaraRadera
  4. Om Växjö kör med den där tröjan så får publiken börja kasta in apelsiner på isen när laget gjort mål! *skratt*
    Detroit-publiken kastade ju in bläckfiskar på isen en gång i tiden och finns en del andra exempel på liknande fenomen i hockeyvärlden.

    SvaraRadera
  5. Jonna: Hehe jo, en lite mörkare orange färg skulle nog ha varit och föredra.

    SvaraRadera
  6. Snyggaste Växjö-tröjorna!!!

    SvaraRadera
  7. Snygga men jag tror Flyers kan vara snyggare

    SvaraRadera
  8. Frågan är om man inte borde köra med texten "Lakers" eller "Växjö" som "Rangers" har på sina tröjor snett nedåt. Sen har man loggan som en liten logotyp. Tror det hade kunna vara snyggt?

    SvaraRadera
  9. televertket är tillbaka igen!!

    SvaraRadera
  10. Sätt en mörkare blå nyans (inte för mörk - inte riktigt lika mörk som marinblå) på axlarna med en vit linje runt som ramar in det fint.

    Samt linjerna på armarna och vid midjan blir blå i samma ovannämnda blå nyans istället för det guldiga. Alternativt det blå på de vita tjockare linjerna, och det vita på de smalare linjerna.

    Testade det i paint blir riktigt snyggt, tyvär vet jag inte riktigt hur jag för över bilderna till internet.

    SvaraRadera
  11. ..men kan du inte lägga upp lite varianter på det jag försöker beskriva. /mvh lakej since 1997

    SvaraRadera
  12. Typ såhär menar du:

    http://a.imageshack.us/img801/7460/vxjny3.jpg?http://hockeymode.blogspot.com/

    SvaraRadera
  13. Typ, fast randmönstret vid midjan och armarna diffar ju en del, det ska vara 5 linjer istället för 3. Tänk dig att du fyller i de guldiga linjerna med blå färg. Dvs 2 smala blå linjer och 1 mellan (den i mitten) blå.

    Öppna upp paint och slå upp färgregistret - "Redigera färger" högst upp och längst ut i höger hörn.

    Rad 6 av 8 (räknat från vänster) och 4 rutor lodrätt ner ser du färgkulören

    Nyans:160 Röd:0

    Mättnad:240 Grön:0

    Ljusstyrka:75 Blå:160

    Den blå nyansen är ungefär exact den jag tror passat bäst, lite klarare och renare, inte för matt inte för mörk men ändå mycket långt ifrån lite ljusare nyanser av blått.

    SvaraRadera
  14. Sedan kan man göra lite som Troja, klä in de vita linjerna med en tunn tunn linje av någon typ av guldnyans.

    Hoppas jag gjorde mig någorlunda förstådd. /mvh jag återkommer ;-)

    grym blogg förövrigt, härligt initiativ där.

    SvaraRadera
  15. Jo jag förstår vad du menar, kan göra det imorgon. Bilden jag länkade hade jag redan gjort tidigare.

    SvaraRadera
  16. Okey fina fisken.

    Alternativt fyller man blått i dom 2 tjocka linjerna och vitt på dom andra 3 då förstås...funderar lite på vilket som vore mest "cleant" där....

    Du kanske kan lägga upp en av varje där vad det beträffar men det avgör du själv. /ha de' !

    SvaraRadera
  17. Jag får lite amerikansk highschool känsla på ett bra sätt. Något som sticker ut (så som Lakers ska göra lite typ in your face) men samtidigt är det klass på det med den stilrena skölden mitt på bröstet och fina vita och blå linjer - Perfekt! Gillar skarpt den blå nyansen i kontrast till just den orangea och i en härlig samklang med lite vitt.

    Vad tycker du/ni själv är detta en vinnare? jag tycker inte det är så långt ifrån i alla fall. :-) /mvh lakej

    SvaraRadera
  18. Ser ut som det är massor med kolor som åker omkring på isen!!!

    SvaraRadera