tisdag 19 april 2011

Det händer grejer i Växjö!

Ni kan helt ta och glömma det förslag till nya tröjor som jag gjorde åt Växjö häromdagen. Nästa säsong kommer Växjö ha både en ny logga och helt nya matchtröjor med färgerna blått och orange . Japp, rött,blått,gult är historia och man väljer istället att titta bakåt i historien till sin föregångare Växjö HC som använde sig av just orange och blått. Klubbens VD Anders Öman säger till Smålandsposten :

 – Jag kan bekräfta att vi tittar på en ny logga. I mitten av maj hoppas vi kunna presentera hela vårt koncept. Det gäller allt från matchdräkter, brevpapper och visitkort.
– Vi strävar efter att få ett tydligare varumärke och vill äga en egen färg. Något som kan ge ett stort signalvärde. Anledningen till att vi inte kan presentera loggan än är att vi först måste få godkännanden för användande av såväl färg som symbol, säger Anders Öman.
Hur kommer symbolen att se ut?
– Det vill jag inte säga ännu, men när det gäller loggans utseende kommer vi inte att överge skölden. 

 I artikeln kan man läsa att den nya loggan och tröjan kommer domineras av färgerna blått och orange, inte särskilt specifikt med andra ord. Men enligt säkra källor kommer loggan innehålla färgerna blått, orange och vitt, inget vet än om även tröjan kommer ha vita inslag men vad som är säkert är att den blir huvudsakligen blå. Ingen risk för någon orange-chock till hösten med andra ord. Hur själva designen kommer se ut har jag inte en aning om, jag har dock en känsla av att de kommer ta fram något helt nytt och inte "sno" en befintlig design från NHL.

Finns ju ett par lag i NHL som använder sig av Lakers' nya färgkombination och de är faktiskt två av mina personliga favoriter.
NY Islanders
Edmonton Oilers
 Jag köper helt snacket om att man vill få ett tydligare varumärke och en egen färg, inget annat elitlag inom svensk hockey använder sig av orange så spelar de bara sina kort rätt så får de en helt egen identitet. Hade de kört vidare med sitt gamla färgschema så hade de blivit ett i mängden av alla lag som spelar i rött. Men samtidigt så förstår jag om Växjö-supportrarna undrar vad fan det är som händer. Har man följt ett lags resa genom seriesystemet i nästan 15 år så känns det nog lite märkligt att man slopar sina färger när man tillslut tar steget upp i hockeyns finrum. En objektiv betraktare som mig tror dock att det här kan bli riktigt, riktigt bra.

För en sådan märklig person som mig så är ju det här dock väldigt spännande nyheter, lita på att jag ska följa upp det här och nöta rejält på F5-knappen i mitten av Maj.

Vad tycker ni? Smart drag för att stärka varumärket, ett lyft rent utseendemässigt eller bara rent vansinne?

6 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är helt rätt väg att gå för Växjö. Klubben har ju ingen historia att tala om och det här blir därmed inte lika känsligt som om exempelvis en anrik klubb i stil med Leksand helt plötsligt skulle besluta sig för att byta färger - då skulle det nog bli mer eller mindre ramaskri... ;)

    Kul att Växjö vågar sticka ut på den här fronten och göra något "eget". Det förtjänar klubben en stor eloge för och det kommer med allra största sannolikhet säkert supportrarna uppskatta också, åtminstone i det långsiktiga perspektivet. Det kan förstås kännas lite ovant inledningsvis.

    SvaraRadera
  2. Håller med John Wikberg, som alltid med sina kloka tankar. Jag är Växjösupporter och har inte något emot detta i princip. Jag tycker den röda färgen är alldeles för vanlig och loggan är det ärligt talat lite Kalle Anka över, McDonald´s också kanske?

    vitt, orange och blått, hur snyggt är inte det. Jag gillar orange skarpt. Speciellt Oilers och Islanders som du visade, men även Phillys tröjör är ruggigt stiliga. Växjö har dock lite befogenhet att ta vara på den orangea färgen i och med att man tidigare faktiskt haft det, om man vill vara snäll. Dessutom har Växjö Lakers haft ett orange ställ tidigare. Fast den var lite mer åt det brandgula hållet. Men den var ingen hit. Tror emellertid det här kan bli bra, riktigt bra. Det är ändå andra lag som bytt färg på sina tröjör tidigare.

    SvaraRadera
  3. Sedan gäller det att hitta en passande tröja. Och att köra Edmonton eller Islanders tycker jag vore fel. Då blir det bara en direkt kopia. S:t Louis Blues tröja skulle säkert kunna bli snygg i Växjös nya färger.

    SvaraRadera
  4. Är inte Växjösupporter. Jobbar och bor dock i Växjö och tillbringar ca 8t måndag till fredag med s.k. lakejer.

    Blev blandade känslor här efter färgbytesnyheten. En del som har tatuerat in lagets logga, färger etc var väl mindre glada ;)

    Personligen anser jag Växjö göra helt rätt. Laget som det är nu efter nystarten har ingen historia. Dåtidens Växjö HC har lång historia. Snyggt att återgå till grunden och färgkombinationen är snygg och gör man den rätt kan det bli elitserien snyggaste logga samt dräkter!

    SvaraRadera
  5. Kan bara instämma med er, unikt, kan bli riktigt snyggt och en grym nystart.

    SvaraRadera
  6. Hade inte gamla Winnipeg Jets de här färgerna ?

    SvaraRadera