tisdag 14 juni 2011

Senaste nytt på tröjfronten.

Det var länge sedan som jag skrev något om tröjändringar inför kommande säsong, tänkte dra en liten sammanfattning igen av vad jag vet just nu.


Följande lag vet jag har samma tröjor som föregående säsong:
  • Djurgården
  • Linköping
  • Timrå

Följande lag har troligtvis samma tröjor som föregående säsong:
  •  HV71
  • Färjestad
Jag har ingen information från officiellt hål rörande FBK eller HV men eftersom de endast har haft sina nuvarande tröjor i ett år så pekar det på att de kommer använda dem även nästa år. Vet ni något om dessa lag så kommentera/mejla mig med en gång!


Följande lag har redan presenterat nya matchtröjor för kommande säsong:

 Följande lag kommer byta tröjor till kommande säsong men har inte presenterat dem än:
  • AIK
  • Frölunda
  • Modo
  • Luleå
  • Skellefteå

När det gäller AIK så har jag ny information, igen. Min stammis-källa, bloggen AIK är hockey, hockey är AIK som jag litar på till 100% skrev för ett tag sedan:

-De tre ränderna som var tänkta att gå över bröstet a la Montreal Canadiens har tyvärr plockats bort eftersom ränderna skulle reducera ytan för reklam.

Detta eviga tjat om reklamytor, jag börjar verkligen bli trött på det. I övrigt så bekräftar han att jag var rätt ute i min allra senaste skiss av tröjorna,  ta bort bården över magen så vet ni alltså hur de kommer se ut till nästa år. Ja, ifall de inte ändrar sig igen såklart. Dessutom så skriver han på bloggen att AIK just nu jobbar på att ta fram en helt ny tredjetröja.

-Uppe på AIK:s kansli så jobbas det hårt (så att Adam nästan svettas) på att ta fram ett snyggt tredjeställ. Färgen på detta tredjeställ kommer att bli mörkblå/guld, med andra ord den färgkombination som fotbollen använde sig utav till tröjorna i CL-kvalet då man mötte Rosenborg BK.

Att AIK kommer ha en tredjetröja nästa år har jag även fått bekräftat från officiellt håll, designen däremot är alltså bara spekulationer än så länge. Men, killen på bloggen brukar ha väldigt bra koll på saker och ting och så länge som de inte helt har bytt kurs (de har ju gjort det förr) sedan han besökte kansliet så kan vi nog med ganska stor sannolikhet anta att tredjetröjan kommer vara marinblå och guldig. Kolla in fotbollens CL-tröja för att få en uppfattning över hur det kan se ut. Jag hade hellre sett en gul tröja, men av vad jag har förstått var CL-tröjan väldigt populär bland fansen och det kommer säkert se riktigt snyggt ut även i hockeyform.


Frölunda - Ingen ny information överhuvudtaget, hänvisar till mitt tidigare inlägg.


MODO - Här kommer något nytt: Modos nya tröjor kommer vara baserade på Minnesotas hemmatröjor. Det är i princip allt ni behöver veta, jag känner inte till precis alla detaljer heller.


Luleå - Jag har inga officiella uppgifter rörande Luleå överhuvudtaget, men en kommentar på en Luleåblogg säger att de kommer skaffa helt nya tröjor till nästa säsong.

-Det kommer att vara en uppsättning tröjor till European Trophy – som har andra förutsättningar när det gäller reklam osv. Och det kommer vara en annan uppsättning tröjor till Elitserien. När de skall presenteras är inte helt klart än.

 Som sagt, bara en kommentar på en blogg men jag tror ändå på det. Jag har trots allt länge misstänkt att de skall skaffa nya tröjor i och med att de har haft sina nuvarande i tre säsonger. Fortfarande helt blankt när det gäller färger och design dock, vet ni något om Luleå så kommentera/mejla mig med en gång!


Skellefteå - Inget nytt här heller, väntar i princip bara på att de skall presenteras. Jag tror ju dock att jag vet hur de kommer se ut, kolla mitt tidigare inlägg.


Det var allt för mig denna gång. Som sagt, vet ni något som jag inte vet så tveka inte över att berätta det för mig, jag är otroligt tacksam för all information som jag kan få.

10 kommentarer:

  1. Är det verkligen någon som bryr sig om vad lagen kommer ha för tröjor nästa säsong?

    SvaraRadera
  2. Tro det eller ej, men ja, det är det faktiskt. Dock verkar det här inte vara en blogg för dig.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är rolig läsning. fortsätt det bra jobbet!

    SvaraRadera
  4. MODO kommer alltså se ut som en blandning mellan Frölunda och Mora IK i vinter! Roligt..

    SvaraRadera
  5. Kommer inte HV också ha nya tröjor? De har ju bytt tröjor till varje säsong i mer än tio års tid nu. Till varje säsong har det varit något nytt: Bytt nyans i det blå, gjort tröjan mer stilren eller så. Till förra säsongen lade de ju till fler stjärnor och sånt. Så ett hett tips är att HV lär komma med något nytt också. Jag menar varför frångå konceptet med en ny tröja till varje säsong?

    Intressant med Modo, då jag också hört från flera håll att de svarta inslagen ska bytas ut till gröna för att den ska bli mer "retro". Bland annat ska det vara gröna partier på armarna. Modos ursprungsfärger är ju nämligen röd-grön och vit.

    Sen undrar jag du som har bloggen? Är du Vancouversupporter med tanke på att du har valt att göra den i grönt, blått och vitt?

    SvaraRadera
  6. Förresten. Färjestad har ju bytt tröjor till varje säsong de senaste säsongerna också så det lär nog bli förändring till kommande säsong med :-)

    SvaraRadera
  7. Krister: Att HV bytt tröjor varje säsong hade jag inte riktigt koll på, däremot har jag tänkt på att FBK har bytt varje år de senaste åren. Jag håller på och luskar lite mer i det just nu.

    Rörande färgerna på bloggen så valde jag dem för att vara så oberoende som möjligt när man ser till svensk hockey, då fanns det inte så mycket att välja på. Har inte direkt något favoritlag i NHL men visst ser jag hellre att Canucks vinner i natt än Bruins.

    SvaraRadera
  8. Stämmer inte att HV byter varje säsong. Varannan brukar det vara.

    SvaraRadera
  9. Anonym: Jasså? Det vill jag gärna ha en tillförlitlig källa på.
    Min bäste polare håller på HV nämligen och han tycker det är skitträligt att behöva köpa ny tröja till varje säsong eftersom de alltid byter.

    Här är bild på tröjan 2008/09
    http://images.sportsverige.com/files/11768592_440x326.jpg

    Här är bild på tröjan 2009/10
    http://static.expressen.se/polopoly/bilder/2009/10/04/1.1730221TS1278356171754_slot100slotWide75ArticleFull.jpg

    Helt annan blå nyans, lite mörkare, lite mattare.

    Här är bild på tröjan från senaste säsongen:
    http://static.hockeyligan.se/upload/image/hv71/2010-2011/440px/Daniel_Larsson_taecker_laengs_isen-17725.jpg

    Samma blå mörka nyans som säsongen innan men fler stjärnor på armarna och det vita under armarna borttaget.

    Så nog fan byter HV tröja till varje säsong.

    SvaraRadera
  10. Krister//

    Nej, de byter inte varje säsong, de byter varannan. Att det ser ut som olika nyans har ju med ljussättning och kameran att göra.

    Men Färjestad har däremot bytt tröjor varje år sedan man valde att lämna Svarta tröjor.

    Först hade man den här, som mer eller mindre är Washintons rtöja rakt av. Min Favorit av FBK tröjorna sedan man blev gröna igen (och jag håller alla gröna tröjor över de lila eller svarta tröjorna)

    http://perlbal.hi-pi.com/blog-images/283674/gd/1242309176/Norda-lamnar.jpg

    Sen hade man den här tröjan som jag tyckte var ganska ful, där man tycks ha tagit Culumbus tröjor, fast gjort armarna vita istället för att fortsätta med grönt (Blått för CBJ) över hela tröjan och bara ha detaljer i annan färg. Bortatröjan var väldigt lik minnesotas bortatröja.

    http://www.nwt.se/multimedia/dynamic/00363/FBK_lag_2009-10_363822img699.jpg

    Och i år hade man den här, som är en kopia på Dallas tröja, fast med grönt istället för Svart.

    http://nyheter24.se/incoming/article555004.ece/ALTERNATES/img514x344/sy594e08_3x2.jpg

    Något man kan se gemensamt för alla dessa tröjor är att man valt att ta RBK Edge tröjorna och inte ändra på något, utan dra dem rakt av, fast med grönt, guld och vitt. Man har alltid valt tröjor som bara ett NHL lag spelar med och undvikt tröjor som flera lag har (t ex den modellen som Leksand och Västerås har, den är väldigt vanlig.)

    Ska man gå på magkännslan så undrar jag om inte FBK kommer försöka sig på att prova med Bostons tröja i år. Magkänsla bara.

    SvaraRadera