måndag 27 juni 2011

LA Kings - Vad de borde ha gjort.

Som jag skrev lite snabbt om i helgen så hände det en hel del intressanta tröjrelaterade saker under NHL-draften i helgen. Bland annat så presenterade Los Angeles sin nya bortatröja, och det var det som jag hade tänkt att fördjupa mig lite i idag.

Man väljer alltså att helt slopa den lila färgen och går tillbaks till tröjorna och färgschemat från "Gretzky-eran". 1988 presenterade man nämligen helt nya svart-grå-vita tröjor (se bild till höger) i samband med att Wayne Gretsky blev klar för klubben, en slump som gjorde dessa tröjor väldigt populära bland fansen, trots att man helt hade skrotat klubbens ursprungliga färger. Från början spelade Kings ju i lila och gula dräkter.

Hursomhelst, jag tycker helt klart att LA letar efter inspiration från fel tidsperiod. Det är inte direkt något fel på deras nya tröjor (även om loggan är ganska trist, jag hade fördragit en stor krona i matchande färger) jag kan t.om. tycka att de är riktigt snygga, dessutom har inget annat NHL-lag just färgkombinationen svart,silver,vit så även på det viset är de unika. Men, efter att ha fått se deras gamla lila-gula tröjor igen förra året (de bars vid ca fyra speciella tillfällen, se bild nere till vänster) så kan jag bara inte släppa hur galet snygga jag tycker att de är. Enligt mig så är det rent vansinne att inte göra dem till ordinarie hemmatröjor.

Jag tycker att de är snygga rent estetiskt, även om det är en något udda färgkombination, de hyllar klubbens ursprungliga historia och sist men inte minst så är det bra mycket roligare med starka, färgglada tröjor istället för alla dessa svarta som finns precis överallt.

Ursprungligen spelade LA i huvudsakligen lila tröjor på hemmaplan och gula på bortaplan, eftersom man i dagens NHL måste spela i vitt på bortaplan har jag i mitt förslag en lila hemmatröja, en vit bortatröja och en gul tredjetröja.

Förresten, den som är intresserad kan kolla in LA's kompletta tröjhistoria, och alla andra NHL-lag för den delen, på den här eminenta sidan.

Såhär skulle jag vilja att Los Angeles Kings såg ut:
 

2 kommentarer:

  1. Redigt bra skrivet, jag håller med dig i vartenda ord! Sedan har du även gjort ett bra jobb på den vita tröjan.
    Det jag inte heller förstår är varför dom åtminstone inte tar denna gamla krona till sitt nya matchställ utan fortsätter med den nyaste kronan. Den är helt ok, men den här gamla är betydligt snyggare!

    SvaraRadera
  2. Nu håller jag inte riktigt med...
    Som kid under det tidiga 90-talet så kan jag bara relatera till Kings svart/grå/vita utstyrsel. Lila/gul är en fruktansvärd kombination även om det är deras originalfärger. Titta bara på Färjestad's gamla tröjor, näst intill vidriga. Sen tycker jag att dom borde ta tillbaks den gamla loggan från Gretzky-eran! Klassisk!

    Tja!

    SvaraRadera