torsdag 24 mars 2011

På begäran: Bofors IK - Gör om, gör rätt.


Bofors' klubbmärke 78-01
En anonym person kommenterade för ett tag sedan och bad mig göra ett koncept till Bofors. Jag kan villigt erkänna att jag inte alls kände mig särskilt entusiastisk till en början, hur tusan ska man kunna göra något snyggt av den där gräsliga loggan? Men, sedan så gick jag in på Bofors hemsida och tittade på lite bilder av deras tröjor och klubbmärken genom åren - och jag blev plötsligt inspirerad!


Bofors matchställ 78-84.
Tryck för större bild.
Innan man bytte till ett löjligt, engelskt djurnamn och skaffade den där
hemska lodjursloggan så hade man ju faktiskt en väldigt simpel och klassisk logotyp, "B-pilen". Det kändes direkt som att man borde kunna göra något snyggt av det där, varför inte en ring av text runt B-pilen á la Leksand? Just cirkulära loggor med text har ju varit lite utav en fluga i NHL den senaste tiden men det är en klassisk design som jag alltid tror kommer vara gångbar.

När jag ändå lät mig inspireras av deras gamla klubbmärke så kändes det naturligt att leta bakåt i tiden efter inspiration till tröjorna också. Och jag fann precis vad jag ville ha, en klassisk, stilren design som dessutom knyter an till Bofors och dess långa hockeyhistoria.

Därför ser mitt förslag till Bofors ut såhär:

Tryck för större bild.



Som jag har sagt förut så jag bara en glad amatör så ha förståelse för att allt på loggan inte är perfekt.

15 kommentarer:

  1. Grymt! Som karlskoging och bikare är det där tröjor man skulle vara stolt över!

    SvaraRadera
  2. sadla om från amatör till proffs!!det är ju klass på det du gör!!

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt snygga tröjor. Vore grymt bra med de här tröjorna istället för Bobcats-tröjorna de känns lite töntiga.

    Mvh BIK:are

    SvaraRadera
  4. mmm,sååååå KANONbra!ler,,,jag saknar inte katten ett dugg!maila Bengtze´n omedelbart!

    SvaraRadera
  5. Tack så hemskt mycket, kul att ni gillar det!

    SvaraRadera
  6. Jävligt tidlösa och snygga. Som någon nämnde i Bofors gästbok väldigt lika Leksands, går dock att ändra med en något mörkare blå nyans. Tänk vad snyggt utan en jävla massa reklam också. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  7. Ser bra ut, men det bästa av allt är att dom röda färginslagen är borta,
    Vete fan varför dom fick in rött för ett antal år sedan.
    Det värsta jag vet är igentligen klubbar som byter sina utseenden på
    tröjorna. Se på Skellefteå, Leksand o Brynäs bl.a. där har man inte fallit för
    dåliga nymodigheter, eller sålt sin själ till sponsorer ex Färjestad.

    SvaraRadera
  8. Grymt snygg tröja, vad använder du för program när du gör dom? Skulle vara najs om du kunde skicka en länk till download för jag vill testa några varianter på mitt favoritlag.

    SvaraRadera
  9. Vad tror du om att ranka de tre - eller kanske fem - snyggaste NHL-tröjorna och ge förslag på eventuella förbättringar? Det vore intressant! Om du nu har tid och lust med det, givetvis. Det är ju fullt förståeligt om du har nog fullt upp med tröjorna för de svenska lagen... :)

    SvaraRadera
  10. Henke: Jag använder adobe illustrator, vet ej om jag vågar länka till en torrent?

    SvaraRadera
  11. Menar du virus då eller :P? Det spelar ingen roll för mig eftersom min dator ändå är skit.

    SvaraRadera
  12. Grymma Tröjor!! Skitbra gjort, tyvärr är styrelsen allt för kåta på katten....

    SvaraRadera
  13. Lokatten är snygg också. Det är en snygg tröja och modern. Denna tröja är tidlös och vacker som du skapat. Ett bra alternativ, men tråkig? Ungarna som går till nobelhallen kanske tycker det är mer spännande med "Bobcats" och coola logos. Lite töntig fest ska det väl vara också.

    SvaraRadera
  14. Dessa tröjor är riktigt snygga. allt som jag velat att de ska ha länge nu. tillbaka till ursprungs stuket, precis som NHL gjort.

    SvaraRadera
  15. Snyggt!
    Men kan nästan tycka att hemmaloggan skulle passa bättre på bortatröjorna och tvärtom :)

    SvaraRadera