lördag 29 oktober 2011

MODO lanserar speciellt jubileumsmatchställ


I år firar MODO Hockey 90 år som förening och detta har man nu valt att fira på ett alldeles speciellt sätt med en jubileumsmatch. Till matchen den 28 december mot Brynäs håller man just nu på med att ta fram ett helt nytt, retroinspirerat matchställ. Man försöker in i minsta detalj återskapa det matchställ som klubben använde under säsongerna 55/56 - 59/60 med matchande damasker (röda och "vita"), byxor (gröna med röda och "vita" revärer) och hela köret. Eftersom man inte använde hjälm på den tiden har man ännu inte bestämt sig helt hur man skall göra, men det blir antingen röda eller gröna hjälmar. Hela stället blir naturligtvis helt fritt från reklam.

Tröjan är inte på något sätt en personlig favorit bland klubbens alla tröjvarianter genom åren, men den är i princip lagets första "moderna" hockeytröja och känns verkligen "retro" - något som jag antar att man har eftersträvat i det här fallet. Jag ÄLSKAR dock initiativet, faktiskt så skickade jag ett långt, långt mejl till Modos marknadschef med mängder av synpunkter och förslag i samband med att man lanserade det nya matchstället i somras, och en av de saker som jag tryckte hårdast på var just det här med att ta fram en jubileumströja. Så jag är ju naturligtvis mer än nöjd nu när man går "all in" med ett helt nytt, reklamfritt matchställ, jag kan knappt vänta på att få se hur det ser ut på isen!

Dock har jag faktiskt några synpunkter på tröjdesignen, av de bilder jag har sett hade nämligen originalet inte någon bred vit bård på baksidan. Dessutom tror jag det skulle se betydligt bättre ut om man tog bort bården samt lyfte upp siffrorna en aning, gjorde faktiskt ett snabbt förslag på hur det skulle se ut som ni ser här nedanför.

Vad tycker ni om initiativet i stort? Vad tycker ni om tröjan?

16 kommentarer:

  1. Varför har inte man tänkt på detta tidigare! spela med ett retro ställ! :D

    SvaraRadera
  2. Jag gillar initiativet och val av matchställ. Det är inte särskilt typiskt för Alfredshem/Modo men elegant och verkligen "retro"! Fast ska man vara helt autentisk ska tröjan se ut så
    här

    SvaraRadera
  3. Du har ju haft omröstning om snyggaste emblemet/loggan. Varför inte göra en omröstning om den fulaste mest fantasilösa?
    Här är mina tre kandidater till topp 3.
    1) Södertälje. Fullständigt fantasilöst med bara ett S. Dessutom plagiat från Sparta Prag så det skriker om det. Kolla in denna länk:
    http://img.fotoalba.centrum.cz/img3/8849/308849_4_i5jr0.jpg

    2) Djurgården. Fantasilös sköld med dagisfärger.
    3) Västerås IK Hockey. Också en fullständigt fantasilös logga. Verkar som det helt verkar saknas fanatsi i gurkstan.

    SvaraRadera
  4. http://2.bp.blogspot.com/-vRu3JXwiuqY/Tjz_UH5fiqI/AAAAAAAADeI/hBnkcXa3e5c/s1600/imagesCAHTMXJV.jpg

    SvaraRadera
  5. Mikael: Stjärnorna hade jag koll på men inte att det bara var tre ränder. Tackar!

    SvaraRadera
  6. Som Mikael skrev är detta koncept inte typiskt för MODO/AIK. Lite märklig känsla måste jag säga och ber att få återkomma med ett omdöme när designen fått sjunka in lite mer hos mig.

    SvaraRadera
  7. Håller med dig om DIF, Lirarn. Det ser ut som en femåring ritat den.

    SvaraRadera
  8. Lirarn!!!
    Tycker du våran logga är ful???
    Såg du inte omröstningen av allsvenskans snyggaste logga på denna sida???
    Hälsningar från en stolt Gurka!!!

    SvaraRadera
  9. Har du uppmärksammat Modo på "bristerna" i matchtröjan?

    SvaraRadera
  10. Anonym: Jag har faktiskt talat lite med marknadschefen (över facebokk av alla ställen) men inte fått någon respons på mina förslag på förbättringar.

    SvaraRadera
  11. NI som tycker Djurgårdens IF har fult klubbmärke samt har fula färger är bara avis för att DIF är Mesta Mästarna.

    Värre är väl Modo som byter klubbfärger och märke vart tredje år.


    Basta

    SvaraRadera
  12. Gillar din sida starkt. Dock är avsaknaden av uppdateringar, fan art, logo tävlingar en anledning till att jag ibland glömmer bort denna sida som i övrigt har stor potential. Varför inte göra en Icethetics rippoff och skapa en egen "Elitserie" med helt nya lag... Spännande

    SvaraRadera
  13. Angående matchen 28/12 vore det kul om Brynäs dök upp SINA tröjor från samma tid;

    http://mega.tradera.com/122/132248122_1.jpg

    SvaraRadera
  14. Jaha här är det aktivt, eller inte :/

    SvaraRadera
  15. Hej Hockeymode. När du gör dina tröjor så använder du adobe illustrator. Jag skulle också vilja göra lite tröjor själv. Så jag gick in och kollade lite på deras hemsida. Så nu undrar jag vilken del man behöver för att göra tröjorna?

    SvaraRadera
  16. Hej anonym!

    Du hittar all information du behöver här:

    http://www.hockeymode.se/search/label/S%C3%A5%20g%C3%B6r%20egna%20tr%C3%B6jor

    SvaraRadera